Belangrijke gebeurtenissen
De Nederlandse economie draait weer op volle toeren, zo ook in Amersfoort. Dat vertaalt zich direct in het drukker worden op de wegen en op het spoor. Bijna iedere dag is er rond Knooppunt Hoevelaken wel een file te melden. Ook de treinen van en naar Utrecht en Amsterdam zitten tijdens de spits boordevol passagiers. In 2017 is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu het rapport Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) uitgebracht. In dit rapport zijn potentiële bereikbaarheidsopgaven in beeld gebracht over het vervoer van personen en goederen over wegen, vaarwegen, spoorwegen en het regionaal openbaar vervoer. In de NMCA worden de belangrijkste uitgangspunten gevormd door het Lage en Hoge groeiscenario van de nieuwe Welvaart en Leefomgevingscenario's van het Planbureau voor de Leefomgeving en het Centraal Planbureau van 2015. Door de economische en demografische groei neemt de mobiliteit in beide scenario's toe. Voor Amersfoort zijn de potentiële knelpunten de verbindingen met Amsterdam en Utrecht. Dit geldt zowel voor het personenvervoer als het goederenvervoer via de weg en het spoor. Voor personenvervoer is ook de verbinding Amersfoort - Zwolle een potentieel vervoersknelpunt. Samen met Rijkswaterstaat Utrecht, provincie Utrecht en gemeente Utrecht is, onder de noemer Regionale Ruimte en Mobiliteits Analyse (RRMA), een studie gestart om de knelpunten en mogelijke oplossingen in beeld te brengen. In 2018 wordt de studie afgerond.
Meer reizigers in het openbaar vervoer
Op verschillende fronten is in 2017 gewerkt om de toenemende mobiliteit te kunnen verwerken. Na een geheel niet vlekkeloze start van de nieuwe concessie en nieuwe vervoerder eind december 2016, is hard gewerkt aan verbeteringen van het openbare vervoer per bus. De bussen rijden inmiddels beter op tijd en het aantal klachten is aanzienlijk gedaald. Met ingang van 2017 zijn ook nieuwe bussen ingezet die voldoen aan de nieuwste eisen voor de uitstoot van gevaarlijke stoffen, de euro IV-norm. Deze voertuigen stoten veel minder stikstofoxiden uit dan hun voorgangers. In het voorjaar van 2018 worden de eerste Zero Emissie bussen verwacht. Daarnaast is er een stijging van het aantal reizigers te zien. Rond de zomer van 2018 verschijnt hierover de 'jaar- en trendrapportage OV' van de provincie Utrecht.
Met de NS zijn afspraken gemaakt om het nachtnet te verlengen voor de jaren 2019-2020.
Uit de spits op de fiets
In het samenwerkingsverband Goedopwegwerken we met de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Nieuwegein, Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de U15 (werkgeversnetwerk in de regio) aan een goede bereikbaarheid van de regio Midden-Nederland. Dat is niet alleen belangrijk voor reizigers, maar ook voor de leefbaarheid en werkgelegenheid in heel Midden-Nederland. In 2017 zijn de eerste tussenresultaten gepubliceerd. Deze laten zien dat we echt Goedopweg zijn. Tot en met voorjaar 2017 heeft Goedopweg al bijna 70% van haar ten doel gestelde dagelijkse spitsmijdingen behaald. Een van de meest succesvolle projecten is No Spits Today, het spitsmijdingsproject in Amersfoort Noord. Maar liefst 57% van de deelnemers laat zijn auto staan en neemt in plaats daarvan de fiets. Op http://resultaten.goedopweg.nl/ zijn de tussenresultaten terug te lezen. Andere gedragsprojecten zijn 'ikwileenebike' met een probeeraanbod voor e-bikes, en 'Waytogo' waarbij lopen en fietsen naar school wordt gestimuleerd.
Fiets in de hoofdrol
Om de toekomstige mobiliteitsgroei op te kunnen vangen is een belangrijke rol weggelegd voor de fiets. Fietsen is schoon, stil en gezond. In het in 2016 vastgestelde fietsplan Amersfoort Fiets zijn de strategieën beschreven om de fiets de rol te kunnen geven van aantrekkelijk en veilig alternatief als duurzaam vervoermiddel, The Bike Five. Op 17 januari 2017 heeft de gemeenteraad het uitvoeringsprogramma Fietsplan 2017-2020 vastgesteld. Hiermee is een investering gemoeid van bijna € 8,5 miljoen.
In 2017 zijn vanuit The Bike Five onder anderen het fietspad langs de Heideweg verbreed, de fietsroute tussen station Schothorst en bedrijventerrein de Wieken - Vinkenhoef qua herkenbaarheid, comfort en veiligheid verbeterd en op de Ringweg Randenbroek bij Park Randenbroek de ontbrekende fietsstroken aangelegd. Verder zijn op de Emmalaan de bestaande fietsstroken verbreed, zijn op de fietsroute Oude lageweg twee gevaarlijke kruispunten met de Zonnecel aangepast en is de Weg van de Vrijheid omgebouwd van doodlopende weg naar een fietspad. Ook is een start gemaakt met de reconstructie van de rotonde Holkerweg - Paladijnenweg, een punt waar relatief veel fietsongevallen plaats vonden. De fietsroute langs de Laak is nu compleet: er is een nieuw fietspad aangelegd en aansluitend op de 60 km/h-zones in Nijkerk, maakt de Domstraat nu onderdeel uit van een 60 km/h-zone en is deze ingericht als fietsstraat.
In de binnenstad zijn de bewaakte fietsstallingen Jorisplein en Kamperbinnenpoort voorzien van transportbanden waardoor deze toegankelijker zijn voor de vaak wat zwaardere elektrische fietsen. In de weekendnachten worden rond de Hof fietscoaches ingezet om het fietsparkeren in goede banen te leiden. Om de doorstroming voor fietsers te verbeteren zijn op diverse kruispunten bij verkeerslichten detectielussen aangelegd zodat fietsers sneller groen krijgen en er zijn wachttijdvoorspellers aangebracht.Zo'n wachttijdvoorspeller wordt door fietsers gewaardeerd.
We werken samen in en met het platform 033opde fiets. Daar komen ideeën en initiatieven vanuit de stad samen om fietsen in de stad te stimuleren.
In gesprek met de stad over verkeersveiligheid
Op initiatief van de raad is er voor de Leusderweg (tussen de Van Campenstraat en het Borneoplein) een plan opgesteld om de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid te verbeteren. Hierbij is het belang van een goede doorstroming voor de auto en het openbaar vervoer niet uit het oog verloren. De plannen zijn opgesteld na gesprekken met ondernemers, buurtbewoners, de Fietsersbond en andere belanghebbenden.
Ook is gestart met de reconstructie van de Arnhemseweg tussen de Vermeerstraat en het Prinses Julianaplein. In participatie met bewoners en ondernemers wordt de weg ingericht als 30 km/h weg met fietsvriendelijke klinkers. Ook voor de Daltonstraat en Everard Meysterweg is na uitgebreide participatie een ontwerp vastgesteld. De snelheid van het verkeer wordt teruggebracht door het aanleggen van enkele verkeersplateaus en de fietser krijgt meer ruimte op de weg door fietsstroken. We hebben hier geluisterd naar zoveel mogelijk meningen en inzichten. Iedereen het dan 100% naar de zin maken is helaas onmogelijk.
Parkeren is emotie
Uit de Stadspeilingen blijkt steevast dat gebrek aan parkeerplaatsen of overlast door geparkeerde auto's tot de top 3 ergernissen behoort. Door het invoeren van vergunningparkeren is het mogelijk om het parkeren te reguleren en om parkeeroverlast te beperken. Op verzoek van bewoners is het vergunninggebied in het Bergkwartier uitgebreid. Het risico is dat er dan verdringing ontstaat naar de aanliggende straten. Invoering van vergunningparkeren in 2016 in de wijk Koppel heeft helaas geleid tot veel discussie en ook hevige emotie. De raad heeft begin 2018 een motie aangenomen waarin wordt voorgesteld in het Gildenkwartier een pilot te starten waarin voor 80 tot 100 parkeerplekken ontheffing van de vergunningplicht wordt verleend om zo de parkeeroverlast in naastgelegen buurten te beperken.
Invoeren van vergunningparkeren brengt ook nadelen voor bezoekers met zich mee. Denk daarbij aan minder parkeermogelijkheden voor een bezoek aan tandartsen en huisartsen die in een vergunningsgebied een praktijk hebben, of bijvoorbeeld aan het wijkmuseum in het Soesterkwartier. Een oplossing kan het invoeren van betaald parkeren zijn, het zogenaamd fiscaliseren van de vergunninggebieden. In 2017 hebben we hierover uitgebreid met bewoners en de gemeenteraad gesproken. In 2018 komt er een hierover een voorstel ter besluitvorming in de raad.
Stimuleren andere vervoersvormen en deelauto's om het aantal parkeerplaatsen te beperken
Een geparkeerde auto vraagt veel kostbare ruimte. In het project Hogekwartier wordt aangesloten bij de trend dat het bezit van auto's minder belangrijk wordt. Door het aanbieden van collectieve deelauto's en de inzet van elektrische bakfietsen en goede fietsparkeervoorzieningen kan het autobezit worden verminderd en hoeven minder parkeerplaatsen worden aangelegd. Door toepassingen van dergelijke duurzame mobiliteitsconcepten bij de nieuwbouw van het Hogekwartier kunnen we hiermee ervaring op doen. Dit past binnen de uitgangspunten van het Verkeer- en vervoerplan 2030 en bij duurzame mobiliteit.
Westelijke Ontsluiting wachtte op uitspraak Raad van State
Op het door de raad vastgestelde bestemmingsplan hebben vier partijen bezwaar gemaakt. Op 5 september 2017 is een zitting geweest van de Raad van State. Tijdens de zitting gaf de Raad van State aan binnen 6 weken een uitspraak te doen. Dat is helaas niet gelukt. Maar op 24 januari 2018 heeft de Raad van State een uitspraak gedaan en het door de raad vastgestelde bestemmingsplan 'Westelijke ontsluiting' in stand gehouden. Dat betekent dat alle bezwaren ongegrond zijn verklaard en daarmee de nut en noodzaak van de westelijke ontsluiting voldoende zorgvuldig is onderzocht. De uitspraak van de Raad van State is onherroepelijk.
In 2018 wordt het integrale ontwerp afgerond en aansluitend wordt de aanbesteding voorbereid. De aanbesteding wordt in het voorjaar van 2019 verwacht.
Proef afsluiten voetgangersgebied binnenstad geslaagd
In 2016 zijn bij wijze van proef op zeven locaties in de binnenstad beweegbare verkeerspalen (bollards) vervangen door camera's met kentekenregistratie. Zowel de politie, het Openbaar Ministerie als de gemeente zijn positief over deze proef. Daarom worden in 2018 ook op andere locaties de bollards in de binnenstad vervangen door camera's. Alleen in de Lavendelstraat blijft de bollard staan omdat daar in de weekendnachten een fysieke afsluiting noodzakelijk is.
Aantal laadpalen voor elektrisch rijden fors uitgebreid
Eind 2017 waren zo'n 90 openbare laadpalen beschikbaar in Amersfoort. De regels voor marktpartijen om een laadpaal te mogen plaatsen zijn eind 2016 versoepeld en dat heeft ervoor gezorgd dat sinds die tijd er meer dan 60 zijn bijgeplaatst en er nog zo'n 20 verzoeken om een laadpaal te mogen plaatsen in behandeling zijn. Het aantal laadmomenten, de hoeveelheid afgenomen energie en het aantal unieke gebruikers, meer dan 1.800, is sterk toe genomen. Daarmee is meer dan 84 ton CO2-reductie behaald.
Wethouder Hans Buijtelaar
Email: wethouderbuijtelaar@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Hans Buijtelaar
Wethouder
Indicatoren
Mobiliteit
Mobiliteit
Rapportcijfer verkeersveiligheid in de eigen straat
Rapportcijfer verkeersveiligheid in de eigen straat
Toelichting
Rapportcijfer verkeersveiligheid in de eigen straat. Het betreft een steekproef. De afname van 6,5 naar 6,4 is statistisch significant.
We streven voor de komende jaren naar hetzelfde niveau of een kleine verbetering ten opzichte van eerdere jaren. Zie ook www.amersfoortincijfers.nl.
Mobiliteit
Mobiliteit
% inwoners dat (zeer) tevreden of neutraal is over parkeergelegenheid in de buurt
% inwoners dat (zeer) tevreden of neutraal is over parkeergelegenheid in de buurt
Toelichting
Betreft het aandeel '(zeer) tevreden' of 'neutraal' is op het totaal van de antwoorden, exclusief 'weet niet/ n.v.t.'.
We streven voor de komende jaren naar hetzelfde niveau of een kleine verbetering ten opzichte van eerdere jaren.
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
OV-verplaatsingen Amersfoorters | 6,5 % | 5,9 % | 6,1 % | OVIN /MON | ToelichtingOV-verplaatsingen AmersfoortersHet mobiliteitsonderzoek Nederland vindt jaarlijks plaats. Vanwege kleine steekproefaantallen voor Amersfoort zijn steeds jaargemiddelden genomen over twee jaar. Het cijfer voor 2015 is het gemiddelde van 2014 en 2015 etc. Het betreft verplaatsingen van trein en bus. Het cijfer over 2016 verschijnt in het najaar van 2017. We streven voor de komende jaren naar hetzelfde niveau of een kleine verbetering ten opzichte van eerdere jaren. De cijfers over 2016 en 2017 laten opvallende verschuivingen zien. Eerst moet worden uitgezocht hoe dit komt, voordat we cijfers hierover openbaar maken. | ||
(Brom)fietsverplaatsingen Amersfoorters | 31,1 % | 31,3 % | 32 % | OVIN / MON | Toelichting(Brom)fietsverplaatsingen AmersfoortersHet mobiliteitsonderzoek Nederland vindt jaarlijks plaats. Vanwege kleine steekproefaantallen voor Amersfoort zijn steeds jaargemiddelden genomen over twee jaar. Het cijfer voor 2015 is het gemiddelde van 2014 en 2015 etc. We streven voor de komende jaren naar hetzelfde niveau of een kleine verbetering ten opzichte van eerdere jaren. De cijfers over 2016 en 2017 laten opvallende verschuivingen zien. Eerst moet worden uitgezocht hoe dit komt, voordat we cijfers hierover openbaar maken. | ||
Rapportcijfer verkeersveiligheid in de eigen straat | 6,5 | 6,4 | 6,7 | Stadspeiling, O&S | ToelichtingRapportcijfer verkeersveiligheid in de eigen straatRapportcijfer verkeersveiligheid in de eigen straat. Het betreft een steekproef. De afname van 6,5 naar 6,4 is statistisch significant. We streven voor de komende jaren naar hetzelfde niveau of een kleine verbetering ten opzichte van eerdere jaren. Zie ook www.amersfoortincijfers.nl. | ||
% inwoners dat (zeer) tevreden of neutraal is over parkeergelegenheid in de buurt | 79 % | 79 % | 79 % | Stadspeiling, O&S | Toelichting% inwoners dat (zeer) tevreden of neutraal is over parkeergelegenheid in de buurtBetreft het aandeel '(zeer) tevreden' of 'neutraal' is op het totaal van de antwoorden, exclusief 'weet niet/ n.v.t.'. We streven voor de komende jaren naar hetzelfde niveau of een kleine verbetering ten opzichte van eerdere jaren. |
Algemene toelichting
Naast de indicatoren die door de gemeente zelf per programma zijn opgenomen, zijn er indicatoren die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dienen te worden opgenomen in de Begroting. Er zijn geen streefcijfers voor benoemd. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl.
BBV-indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | 10 % | 8 % | VeiligheidNL | ToelichtingZiekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuigAls aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen. | |||
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | 9 % | 13 % | VeiligheidNL | ToelichtingOverige vervoersongevallen met een gewonde fietserAls aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen. |
PF Tabellen
Tabel PF.09.04 VERDER Amersfoort, bevoegd gezag, in uitvoering
Proj. | Omschrijving | Budget | Lasten < 2017 | Lasten 2017 | Totaal lasten | Afspra-ken (be-stuurs) overeen- komst | Saldo | Soort | Stand van Zaken |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9 | Fietsroute Afrt-Centr - Nrd (Vathorst / Nieuwland) | 300 | 142 | 25 | 167 | 0 | 133 | No Regret | Deels afgerond |
10 | Fietsnetwerk Leusden-Amersfoort-Soest | 1.425 | 1.171 | 56 | 1.227 | 182 | 16 | No Regret | In uitvoering |
11 | Fietsroute Leusden-Amersfoort Noord-Baarn | 25 | 9 | 2 | 11 | 0 | 14 | No Regret | Ingeruild |
12 | Fietsroute Hoevelaken-Amersfoort Noord-Soest | 500 | 209 | 23 | 232 | 0 | 268 | No Regret | Afgerond |
16 | Fietsverbinding Dorresteinseweg A'rt - Leusden | 150 | 180 | 0 | 180 | 0 | -30 | Basis | Afgerond |
26 | Stedelijke Distributie | 91 | 17 | 0 | 17 | 0 | 75 | No Regret | In uitvoering |
40 | Capaciteitsverbetering Westelijke Ontsluiting Amersfoort | 60.000 | 7.898 | 1.042 | 8.940 | 0 | 51.060 | Aanvullend | In voorbereiding |
88 | Uitbr. fietsparkeervoorzieningen bij Stations A'frt / A'frt Schothorst en A'frt Vathorst | 150 | 150 | 0 | 150 | 0 | 0 | Basis | Deels afgerond (Schothorst), deels ingeruild (Vathorst), deels in voorbereiding (Station A'foort) |
112 | Fietsverbinding Amersfoort - Nijkerk | 2.600 | 377 | 1 | 378 | 0 | 2.222 | Basis | In voorbereiding |
114 | Aanleg en uitbr. fietsenstalling A'frt Centrum | 300 | 317 | -6 | 311 | 0 | -11 | Basis | Afgerond |
115 | Aansluiten Heideweg op Ringweg oost | 466 | 98 | 368 | 466 | 0 | 0 | Aanvullend | Ingeruild |
116 | Ontw. Station Amersfoort tot regionale OV-knoop | 2.320 | 7 | 1.880 | 1.887 | 0 | 433 | Aanvullend | In uitvoering (P&R) en in voorbereiding (bus) |
123a | Aanleg (H)OV A'frt Station - Centrum - A'frt Vathorst | 1.874 | 1.644 | 5 | 1.649 | 0 | 225 | Aanvullend | Afgerond |
131c | Ongelijkvloerse verbinding N199 | 120 | 160 | 0 | 160 | 0 | -40 | Aanvullend | Ingeruild (Provincie en Gemeente zoeken naar mogelijkheden om doorstroming kruising te verbeteren) |
159 | Stimuleren gebruik deelauto's | 108 | 108 | 0 | 108 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
184 | Ontsluiting Vathorst-West op A1 | 250 | 38 | 148 | 186 | 0 | 64 | Aanvullend | In voorbereiding |
191 | Fietsverbinding Hoevelaken / Amersfoort Centrum via Hogeweg | 891 | 573 | 297 | 870 | 0 | 21 | Aanvullend | Afgerond |
192 | Fietsroute tussen Amersfoort-Vathorst en Bunschoten | 550 | 550 | 0 | 550 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
199 | Kortsluiting Energie - Outputweg | 20.300 | 6.251 | 2 | 6.253 | 14.047 | 0 | Aanvullend | Ondergebracht bij Knooppunt Hoevelaken (RWS) |
v11 | Doorstroming Bergenboulevard Vathorst | 3.688 | 1 | 60 | 61 | 0 | 3.627 | Aanvullend | In voorbereiding |
V12 | Aansluiten Danzigtunnel Vathorst | 3.105 | 5 | 45 | 50 | 0 | 3.055 | Aanvullend | In voorbereiding |
V13 | Vrouwenpolder | 250 | 0 | 28 | 28 | 0 | 222 | Aanvullend | In voorbereiding |
V14 | Pilot fietsverkeerslicht rotonde 6 | 242 | 0 | 13 | 13 | 0 | 229 | Aanvullend | In voorbereiding |
V15 | Kruispunt Heideweg-Caraiben | 150 | 0 | 13 | 13 | 0 | 137 | Aanvullend | In voorbereiding |
Totaal | 99.854 | 19.905 | 4.002 | 23.907 | 14.229 | 61.719 |
Tabel PF.09.04.01VERDER Amersfoort, bevoegd gezag, in planning
Project | Omschrijving | Budget | Saldo | Soort | Stand van zaken |
---|---|---|---|---|---|
10 | Fietsroute Leusden - Afrt Centr - Soest | 705 | 705 | No regret | |
11 | Fietsroute Leusden - Afrt Centr - Baarn | 975 | 975 | No regret | |
55 | Verbetering infrastructuur Spitsbus Afrt - Utrecht Uithof | 1.000 | 1.000 | Aanvullend | Onderzoek naar inzet budget op Julianaplein |
88 | Uitbreiding fietsparkeervoorziening bij stations | 2.550 | 2.550 | Basis | |
116 | Station Afrt Vathorst ontw. tot regionale OV knooppunt | 1.130 | 1.130 | Aanvullend | |
123a | Aanleg (H)OV Afrt station - Centr - Vathorst | 326 | 326 | Aanvullend | |
131c | Ongelijkvloerse fietskruising N199 - Coelhorsterweg | 2.480 | 2.480 | Aanvullend | |
159 | Auto delen | 6 | 6 | Aanvullend | |
184 | Ontsluiting Vathorst West op A1 | 7.250 | 7.250 | Aanvullend | |
191 | Fietsverbinding Afrt - Hoevelaken (Hogeweg) | 9 | 9 | Aanvullend | |
Totaal | 16.431 | 16.431 |
Tabel PF.09.04.02 Totaal VERDER Amersfoort, bevoegd gezag
Omschrijving | Budget | Lasten < 2017 | Lasten 2017 | Totaal lasten | Afspraken (bestuurs) overeen- komst | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|
Amersfoort bevoegd gezag in uitvoering | 99.854 | 19.905 | 4.002 | 23.907 | 14.229 | 61.719 |
Amersfoort bevoegd gezag in planning | 16.431 | 16.431 | ||||
Totaal VERDER Amersfoort, bevoegd gezag | 116.285 | 19.905 | 4.002 | 23.907 | 14.229 | 78.150 |
Tabel PF.09.04.03 Amersfoort uitvoerder, VERDER partner
Proj. | Omschrijving | Budget | Lasten < 2017 | Lasten 2017 | Totaal lasten | Afspra-ken (be-stuurs) overeen- komst | Saldo | Soort | Stand van Zaken |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
28 | DVM | 658 | 658 | 0 | 658 | 0 | 0 | No Regret | Afgerond |
97 | Buslijn Leusden - Amersfoort Noord | 58 | 58 | 0 | 58 | 0 | 0 | Aanvullend | Afgerond |
102 | Mobiliteitsmanagement | 269 | 240 | 0 | 240 | 0 | 29 | Basis | In uitvoering |
Totaal | 985 | 956 | 0 | 956 | 0 | 29 |
Tabel PF.09.05 Projecten Beter Benutten
Project | Omschrijving | Bijdrage excl. BTW | Goedgekeurde verschuiving | Bijdrage excl. BTW na verschuiving | Uitgaven t/m 2017 |
---|---|---|---|---|---|
MNBB45 | Fietsparkeren stations | 2.773 | 250 | 3.023 | 1.217 |
MNBB46 | Westelijke Ontsluiting | 4.202 | 0 | 4.202 | 4.202 |
MNBB49 | Groene Golf | 1.297 | -226 | 1.071 | 1.070 |
MNBB48 | Doorstroming Hogeweg | 904 | -200 | 704 | 700 |
MNBB74 | Busstation Schothorst | 745 | 176 | 921 | 905 |
Totaal | 9.921 | 0 | 9.921 | 8.094 |
Tabel PF.09.06.01 Verkeersovereenkomst Vathorst
VOV | Omschrijving | VOV prognose 2016 | Bestedin-gen t/m 2016 totaal | Ontvangen bijdragen van derden t/m 2016 | Nog te ontvangen bijdragen van derden 2016 | Bestedin-gen t/m 2016 ten laste van Amersfoort | Eindver-antwoor-ding |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aansluiting A1 - Vathorst | 11.537 | 11.537 | 7.647 | 0 | 2.053 | ja |
2 | Aansluiting A28 - Vathorst - Corlaer | 29.034 | 29.034 | 7.452 | 0 | 10.791 | ja |
3a | Tunnel Nijkerkerstraat | 16.690 | 16.690 | 7.240 | 0 | 7.274 | ja |
3b | Reconstructie Nijkerkerstr. / Amersfoortsestr. | 3.600 | 1.401 | 376 | 0 | 1.025 | nee |
3c | Energieweg | 18.967 | 18.967 | 0 | 0 | 18.967 | ja |
3d | Aansluiting A28 - Hogeweg | 18.641 | 18.641 | 12.027 | 0 | 6.614 | ja |
3e | Hogeweg verkeersluw | 165 | 165 | 0 | 0 | 165 | ja |
4 | Zielhorsterweg | 2.268 | 2.268 | 800 | 0 | 1.468 | ja |
5 | Hogeweg ontwikkeling | 10.038 | 8.370 | 2.947 | 1.000 | 4.423 | ja |
6 | Kersenbaan (A28 - Centrum) | 26.300 | 26.101 | 9.479 | 5.290 | 11.332 | nee |
7 | Ontrekking aansluiting A1 - Hoevelaken | pm | 0 | 0 | 0 | 0 | nee |
8 | Algemeen programma management | 1.300 | 1.202 | 20 | 0 | 1.182 | nee |
9 | Algemene (start-) bijdragen provincie | 0 | 10.811 | 536 | -11.347 | 0 | |
Totaal | 138.540 | 134.376 | 58.799 | 6.826 | 53.947 |
Tabel PF.09.06.02 Vervolg: Verkeersovereenkomst Vathorst
VOV | Omschrijving | Besteding 2017 | Ontvangen bijdragen van derden 2017 | Correcties voorgaan-de jaren totaal | Bestedin-gen t/m 2017 totaal | Ontvangen bijdragen van derden t/m 2017 | Nog te ontvangen bijdragen van derden | Aandeel externe partners via PPS |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aansluiting A1 - Vathorst | 0 | 0 | 0 | 11.537 | 7.647 | 0 | 1.837 |
2 | Aansluiting A28 - Vathorst - Corlaer | 0 | 0 | 0 | 29.034 | 7.452 | 0 | 10.791 |
3a | Tunnel Nijkerkerstraat | 0 | 0 | 0 | 16.690 | 7.240 | 0 | 2.177 |
3b | Reconstructie Nijkerkerstr. / Amersfoortsestr. | 5 | 0 | 0 | 1.406 | 376 | 0 | 0 |
3c | Energieweg | 0 | 0 | 0 | 18.967 | 0 | 0 | 0 |
3d | Aansluiting A28 - Hogeweg | 0 | 0 | 0 | 18.641 | 12.027 | 0 | 0 |
3e | Hogeweg verkeersluw | 0 | 0 | 0 | 165 | 0 | 0 | 0 |
4 | Zielhorsterweg | 0 | 0 | 0 | 2.268 | 800 | 0 | 0 |
5 | Hogeweg ontwikkeling | 183 | 0 | 0 | 8.553 | 2.947 | 1.000 | 0 |
6 | Kersenbaan (A28 - Centrum) | 101 | 31 | 0 | 26.202 | 9.510 | 5.259 | 0 |
7 | Ontrekking aansluiting A1 - Hoevelaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Algemeen programma management | 22 | 0 | 0 | 1.224 | 20 | 0 | 0 |
9 | Algemene (start-) bijdragen provincie | 0 | 314 | 0 | 0 | 11.125 | 222 | 0 |
Totaal | 311 | 345 | 0 | 134.687 | 59.144 | 6.481 | 14.804 |
Zichtbare resultaten
Zichtbaar resultaat | Voortgang | |
---|---|---|
We werken gebiedsgericht. | Doorlopend | |
We werken verder aan verbeterde bereikbaarheid van Amersfoort. | Doorlopend | |
We waarborgen verkeersveiligheid. | Doorlopend | |
We verbeteren leefbaarheid. | Doorlopend | |
Duurzaamheid in mobiliteit. | Doorlopend |