Belangrijke gebeurtenissen
Introductie Lias
Met ingang van de begroting 2015 hebben we onze P&C producten online gemaakt. Die webomgeving bleek echter erg arbeidsintensief, bood beperkte mogelijkheden en de technische ondersteuning was kostbaar. Ook waren er veel controleslagen noodzakelijk. Daarnaast was het opstellen van een begroting en jaarrekening erg bewerkelijk.
Begin 2017 hebben we daarom een Europese aanbesteding gedaan om een nieuwe leverancier te vinden die ons kon helpen bij het opstellen van onze P&C producten, waarbij gebruiksgemak, eenvoud en de informatiewaarde van de doorklik mogelijkheden voor uw Raad een doorslaggevende rol gespeeld hebben. Er waren drie inschrijvers op deze aanbesteding. In mei 2017 bleek Lias de meeste punten te scoren in onze aanbesteding. Zij voldeden het best aan onze wensen en eisen.
Met behulp van de software van Lias is vervolgens de begroting 2018-2021 opgesteld. Deze begroting biedt meer inzicht in de cijfers (zowel grafisch als cijfermatig) dan de voorgaande begrotingen. Ook is het voor uw Raad mogelijk om makkelijk aantekeningen te maken in de website van de begroting. Deze begroting is door uw Raad goed ontvangen. Voor ons reden om de producten van Lias verder uit te rollen in de organisatie, zodat we ook voortaan de Jaarrekeningen, de Kadernota’s en Zomerrapportages kunnen opstellen met behulp van Lias. Dan krijgt uw Raad ook bij die P&C producten meer inzicht in de achterliggende cijfers via doorklik mogelijkheden, mooie overzichten met infographics en dwarsdoorsnedes.
Horizontaal toezicht en omvorming Auditcommissie
In 2017 heeft de gemeenteraad besluiten voorbereid en genomen die de controlerende rol van de gemeenteraad moeten versterken. In overleg met de accountant, met het college en de ambtelijke organisatie zijn voorstellen ontwikkeld die geleid hebben tot het instellen van een auditcommissie. Deze commissie zal gaan optreden als opdrachtgever voor de accountantscontrole, stimuleert en bewaakt de informatiewaarde van planning- & controlproducten zoals begroting en jaarrekening en adviseert de gemeenteraad hierover. De verdere concrete invulling van de werkwijze van de auditcommissie vindt plaats in 2018. Met het instellen van deze commissie heeft de gemeenteraad meer grip op horizontale verantwoording die in het kader van de wet revitalisering generiek toezicht meer gewicht heeft gekregen en op de invulling van de controlerende en toezichthoudende rol van de gemeenteraad.
Afname schuldpositie
De afgelopen jaren is de hoeveelheid opgenomen (en uitgezette) geldleningen fors afgenomen. Bedroeg ultimo 2013 de hoeveelheid opgenomen geldleningen nog € 473 miljoen; ultimo 2017 verwachten we dat daar nog maar € 288 miljoen van over is. Dat is een afname van € 185 miljoen De omvang van de uitgezette geldleningen is in dezelfde periode met € 111 miljoen afgenomen van € 117 miljoen naar € 6 miljoen. De omvang van de verstrekte hypotheekleningen is in de periode tussen ultimo 2013 en ultimo 2017 gedaald met € 61 miljoen van € 153 naar € 92 miljoen.
Wethouder Hans Buijtelaar
Email: wethouderbuijtelaar@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Hans Buijtelaar
Wethouder
Indicatoren
Financiën en belastingen
Financiën en belastingen
Netto schuldquote
Netto schuldquote
Toelichting
De indicator bruto schuldquote is vanaf Begroting 2016 komen te vervallen n.a.v. een wijziging in de regelgeving van het Besluit Begroting en Verantwoording.
Voor de netto schuldquote zijn geen vergelijkende cijfers 2013 en 2014 beschikbaar.
Financiën en belastingen
Financiën en belastingen
Structureel begrotingssaldo (x € 1 miljoen)
Structureel begrotingssaldo (x € 1 miljoen)
Toelichting
Het structurele begrotingssaldo geeft aan in welke mate onze structurele lasten gedekt zijn met structurele baten. Een positief getal betekent dat we meer structurele baten dan structurele lasten hebben.
Financiën en belastingen
Financiën en belastingen
Weerstandsratio
Weerstandsratio
Toelichting
De weerstandsratio (voorheen 'weerstand') is de beschikbare weerstandscapaciteit gedeeld door de benodigde weerstandscapaciteit. Deze ratio moet groter of gelijk zijn aan 1. In dat geval is de beschikbare weerstandscapaciteit minstens even groot als de benodigde.
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
Netto schuldquote | 78 % | 57 % | 60 % | 87 % | gemeente Amersfoort | ToelichtingNetto schuldquoteDe indicator bruto schuldquote is vanaf Begroting 2016 komen te vervallen n.a.v. een wijziging in de regelgeving van het Besluit Begroting en Verantwoording. Voor de netto schuldquote zijn geen vergelijkende cijfers 2013 en 2014 beschikbaar. | |
Netto gecorrigeerde schuldquote | 64 % | 57 % | 58 % | 86 % | gemeente | ToelichtingNetto gecorrigeerde schuldquoteEen aantal indicatoren zijn we op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording verplicht op te nemen in onze begroting en jaarrekening. Dat betreft de netto gecorrigeerde schuldquote (voorheen 'netto schuldquote') . Voorheen hadden wij zelf een bruto en een netto schuldquote gedefinieerd; die zijn vanaf 2016 (Begroting 2017-2020) vervangen door de netto schuldquote en de netto gecorrigeerde schuldquote volgens de BVV. Vanaf jaarrekening 2015/begroting 2016 is er dus sprake van een andere definitie en een trendbreuk. Het betreft voorlopige cijfers. Definitieve cijfers volgen in mei. | |
Structureel begrotingssaldo (x € 1 miljoen) | gemeente | ToelichtingStructureel begrotingssaldo (x € 1 miljoen)Het structurele begrotingssaldo geeft aan in welke mate onze structurele lasten gedekt zijn met structurele baten. Een positief getal betekent dat we meer structurele baten dan structurele lasten hebben. | |||||
Weerstandsratio | 2,2 | 2,6 | 2,5 | 3,1 | gemeente | ToelichtingWeerstandsratioDe weerstandsratio (voorheen 'weerstand') is de beschikbare weerstandscapaciteit gedeeld door de benodigde weerstandscapaciteit. Deze ratio moet groter of gelijk zijn aan 1. In dat geval is de beschikbare weerstandscapaciteit minstens even groot als de benodigde. |
Algemene toelichting
Naast de indicatoren die door de gemeente zelf per programma zijn opgenomen, zijn er indicatoren die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dienen te worden opgenomen in de Begroting. Deze worden ook genoemd in de paragraaf lokale lasten.
BBV-indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
Woonlasten eenpersoons huishoudens | € 587 | € 587 | € 587 | € 587 | gemeente | ToelichtingWoonlasten eenpersoons huishoudensHet gemiddelde bedrag in euro's per jaar dat een éénpersoons huishouden van een koopwoning betaalt aan ozb, afvalstoffen- en rioolheffing. Het bedrag 2018 is geen streefcijfer, maar reeds aan de raad voorgesteld. | |
Woonlasten meerpersoons huishoudens | € 634 | € 634 | € 634 | € 634 | Gemeente | ToelichtingWoonlasten meerpersoons huishoudensHet gemiddelde bedrag in euro's per jaar dat een meerpersoons huishouden van een koopwoning betaalt aan ozb, afvalstoffen- en rioolheffing. Het bedrag voor 2018 is geen streefcijfer, maar reeds aan de raad voorgesteld. | |
Gemiddelde WOZ-waarde x €1000,= | € 235 | € 235 | € 235 | € 235 | Gemeente | ToelichtingGemiddelde WOZ-waarde x €1000,=De gemiddeld getaxeerde WOZ-waarde van een woning (huur en koop). Het bedrag voor 2017 betreft de gemiddelde WOZ-waarde per 1-1-2016 voor het belastingjaar 2017. |
Samenwerking
Als aandeelhouder hebben wij een financieel belang in een aantal verbonden partijen. Dat levert jaarlijks dividendinkomsten op die structureel als dekking gebruikt worden in onze begroting. We bekijken jaarlijks bij de jaarrekening de omvang van de gerealiseerde dividend-uitkeringen. indien de realisatie-cijfers daar aanleiding toe geven, passen we de raming van de dividendinkomsten voor de eerstvolgende begroting hierop aan. Meer informatie over de verbonden partijen staat in de paragraaf Verbonden partijen. In de beleidsprogramma's gaan we in op de belangrijkste samenwerkingspartners voor onze gemeente, inclusief de verbonden partijen.
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan Programma 12: Financiën en belastingen.
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de NV REMU Houdstermaatschappij. De dividenduitkeringen van de NV REMU Houdstermaatschappij zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Alliander Netwerk. De dividenduitkeringen van Alliander Netwerk zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). De dividenduitkeringen van de BNG zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat en Flintplein. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV.
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.
NV SRO
Naam NV SRO Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 6. Sport en 7. Ruimtelijke Ontwikkeling Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren. Gemeentelijk belang 50% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 8189 30-12-2017 8450 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 13160 30-12-2017 13329 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 244 Bijzonderheden/actualiteiten Conform het strategisch beleidsplan heeft SRO in 2017 gewerkt aan het verbeteren van de interne organisatie en het realiseren van haar groei-ambitie. Er is overeenstemming bereikt met de gemeente Zeist gewerkt over het oprichten van de nieuwe joint venture SRO Zeist B.V. waarin vanaf 2018 de exploitatie van zwembad Dijnselburg wordt gerealiseerd. Er zijn 2 algemene vergaderingen van aandeelhouders geweest. Onderwerpen waren onder meer de jaarrekening 2016, de begroting 2018, aanpassing van het dividendbeleid, de gewenste solvabiliteit en governance. Risico's Een risico dat al jaren in beeld is, is het risico naar aanleiding van de brand in de Elleboogkerk in 2007. Over de aansprakelijkheid loopt een civiele procedure. In 2013 zijn de vorderingen op SRO van kunstverzekeraars afgewezen. De kunstverzekeraars hebben hoger beroep ingesteld tegen het vonnis van de rechtbank Utrecht. Het gerechtshof zal naar verwachting in 2018 uitspraak doen. Bijdrage aan deelprogramma: 6.1 Sport
De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen van het Amersfoortse sportbeleid. Doelstelling is om zoveel mogelijk Amersfoorters sporten en bewegen voor een gezonde, vitale stad.7.3 Vastgoed
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De gemeente werkt verder samen met haar gebruikers c.q. huurders, zodat de gebruikskwaliteit van de gebouwen goed is en de activiteiten van de organisaties zo optimaal mogelijk worden ondersteund.12.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan Programma 12: Financiën en belastingen.NV Rova
Naam NV Rova Vestigingsplaats Zwolle Webadres Programma 3. Stedelijk beheer en 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte. Gemeentelijk belang 13,97% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 35778 30-12-2017 36516 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 50476 30-12-2017 47091 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 3990 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 3.2 Milieu
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.NV REMU- Houdstermaatschappij
Naam NV REMU- Houdstermaatschappij Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het houden van aandelen in de Remu NV. Dit aandelenbezit is verkocht aan Eneco. De rol van NV Remu Houdstermaatschappij is thans die van belangenbehartiger van een eventueel van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding indien Eneco voor meer dan 50% zou worden verkocht. Gemeentelijk belang 5% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 1431 30-12-2017 1389 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 4 30-12-2017 7 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Door de aandeelhouderscommissie van Eneco is een consultatie uitgeschreven, waarbij iedere aandeelhouder gevraagd wordt een besluit te nemen of deze het aandelenbelang in Eneco wenst te houden of af te bouwen. Mocht het in 2018 of later komen tot een verkoop van meer dan 50% van de aandelen Eneco, dan zullen de voormalige aandeelhouders Remu vanuit de houdstermaatschappij nagaan of zij, gelet op de voorwaarden voor de toekenning van de privatiseringsvergoeding, daarvoor in aanmerking komen. Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de NV REMU Houdstermaatschappij. De dividenduitkeringen van de NV REMU Houdstermaatschappij zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.Vitens NV
Naam Vitens NV Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het maken, verkopen en leveren van drinkwater. Gemeentelijk belang 2,28% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 489000 30-12-2017 534000 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 1249000 30-12-2017 1194000 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 14300 Bijzonderheden/actualiteiten Over 2018 verwacht Vitens een lager resultaat dan in 2017 (14,3 miljoen over 2018 versus 47,7 miljoen over 2017). De daling treedt onder andere op door het toegestane WACC - het door het Ministerie van Infrastructuur & Milieu vastgestelde maximaal te behalen rendement. Risico's Lagere dividendopbrengst in 2019 voor de gemeente door lager verwacht resultaat Vitens over 2018. Bijdrage aan deelprogramma: 12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.Alliander netwerk
Naam Alliander netwerk Vestigingsplaats Amsterdam Webadres Programma 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij. Gemeentelijk belang 0,01% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 3864000 30-12-2017 3942000 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 3871000 30-12-2017 4127000 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Alliander Netwerk. De dividenduitkeringen van Alliander Netwerk zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.BNG
Naam BNG Vestigingsplaats Den Haag Webadres Programma 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen. Gemeentelijk belang 0,49% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 4486000 30-12-2017 4953000 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 149514000 30-12-2017 135072000 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). De dividenduitkeringen van de BNG zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.Parkeren Amersfoort BV
Naam Parkeren Amersfoort BV Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 9. Mobiliteit Rechtsvorm BV (Besloten Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het bieden van parkeergelegenheden. Gemeentelijk belang 100% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2015 7200 30-12-2016 7626 Omvang vreemd vermogen 31-12-2015 1120 30-12-2016 552 Bron Jaarrekening 2016Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Parkeren Amersfoort BV is lid van Coöperatie ParkeerService. De transitie die de coöperatie doormaakt, alsmede de introductie van een nieuw verdienmodel, (zie risico's Coöperatie ParkeerService) raken daarmee ook Parkeren Amersfoort BV. In 2018 opent de parkeergarage onder Amerena haar deuren. Deze garage wordt geëxploiteerd door Parkeren Amersfoort bv. Omdat dit een nieuwe garage betreft zijn er risico's met betrekking tot de verwachte omzet en kosten. Deze kunnen het resultaat van de BV nadelig beïnvloeden. Bijdrage aan deelprogramma: 9.1 Mobiliteit
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat en Flintplein. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV.12.1 Financiën en belastingen
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat en Flintplein. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV.ParkeerService Coöperatie UA
Naam ParkeerService Coöperatie UA Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 9. Mobiliteit Rechtsvorm Coöperatie Openbaar belang (doelstelling) Het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving. Gemeentelijk belang 7,14% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2015 1098 30-12-2016 495 Omvang vreemd vermogen 31-12-2015 2334 30-12-2016 2035 Bron Jaarrekening 2016Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Zonder ingrijpen dreigde er bij de coöperatie blijvende financiële tekorten te ontstaan. In 2017 hebben de leden van de coöperatie daarom gezamenlijk besloten om een budget beschikbaar te stellen om een interne transitie mogelijk te maken en zodoende de begroting structureel op orde te brengen (zie ook collegebericht 2017-93). Deze transitie is reeds ingezet en loopt in de komende jaren door. Bestuurlijk wordt de voortgang en het effect daarvan in de ALV bewaakt. Risico's Mogelijk onvoldoende voortgang of effect transitie ParkeerService. Mogelijk extra kosten wegens andere toerekening kosten. De coöperatie werkt aan een andere kostenverdeelmaatstaf die in 2018 in moet gaan. Deze kan herverdeeleffecten met zich meebrengen waardoor Amersfoort, en ook het lid Parkeren Amersfoort BV, mogelijk meer of minder kosten krijgen toegerekend. Besluitvorming hierover vindt plaats in het najaar van 2017. Bijdrage aan deelprogramma: 9.1 Mobiliteit
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.12.1 Financiën en belastingen
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.
Zichtbare resultaten
Zichtbaar resultaat | Voortgang | |
---|---|---|
Wij maken een reëel, materieel en structureel sluitende meerjarenbegroting. | Uitgevoerd | |
Wij maken een inzichtelijke begroting en jaarrekening en nemen de aanbevelingen van de provinciale toezichthouder en accountant daartoe over. | Uitgevoerd | |
Op het gebied van de gemeentebelasting hebben we de volgende doelstellingen: - De riool- en afvalstoffenheffing en de overige leges/retributies/tarieven zijn maximaal kostendekkend. | Uitgevoerd | |
We streven naar een gematigd lastenniveau, rekening houdend met het benodigde voorzieningenniveau van de stad. | Uitgevoerd | |
We zorgen voor een goed beheer van onze financiële middelen (liquiditeitenbeheer). | Uitgevoerd | |
Onze weerstandsratio is van voldoende hoog niveau (groter dan één) om eventuele risico's op te vangen wanneer die zich voordoen. | Uitgevoerd | |
We maken een transparante begroting. | Uitgevoerd |