Belangrijke gebeurtenissen
Gezond en Veilig:
1. Actualisering geluidskartering. Met de uitgevoerde geluidskartering hebben we weer een actueel overzicht in de geluidbelasting van het weg-, spoor- en industrielawaai in Amersfoort. De -wettelijk verplichte- geluidskartering geeft input voor het in 2018 op te stellen Actieplan Geluid
2. Houtrook, Amersfoort als koploper. Amersfoort is inmiddels landelijk bekend als koploper die de discussie over houtrook en met name het ontbreken van een landelijk beoordelingsmethode heeft aangezwengeld. Uit de digipeiling bleek dat 28% van de geënquêteerden wel eens last heeft van houtrook. En in december is de campagne over houtrook gestart: "welk rooksignaal geef jij af?" om meer informatie te geven over de gezondheidseffecten van houtrook.
3. Transformatieprojecten. In 2017 zijn diverse transformatie projecten in gang gezet. Op enkele milieubelaste locaties zoals de Hogeweg, de Stadsring en op de Hoef, is dankzij maatregelen als inpandige, afsluitbare balkons en geluidschermen aan de gevel toch een gezonde woonlocatie gerealiseerd.
4. In 2017 is het Actieprogramma Fijn Stof van start gegaan. Het actieprogramma bevat een divers pakket aan projecten die in de periode 2016-2020 worden uitgevoerd. Zowel op het gebied van duurzame mobiliteit (onder andere stimulering van elektrische scooters), een duurzaam gemeentelijke wagenpark als citizen science (metingen luchtkwaliteit).
Klimaatbestendig:
1. Klimaatbestendigheid nemen wij mee bij de ontwikkeling en herinrichting van locaties en gebieden. Samen met verschillende partners waaronder het waterschap Vallei en Veluwe geven wij hier invulling aan. Specifieke voorbeelden zijn het klimaatbestendig aanleggen van De Zonnehof en de klimaatbestendige herinrichting van de Bisschopsweg
2. Bewoners hebben 85 meetkastjes gemaakt in het kader van Meetjestad. Hiermee wordt hitte en luchtvochtigheid gemeten door de hele stad. De miljoenste meting was in november.
3. Het Steenbreeknetwerk is opgericht, met zo'n 25 deelnemers: ondernemers, vrijwilligers, waterschap en gemeente. Het heeft o.a. vier klimaatbestendige voorbeeldtuinen ingericht en het platform 'Lekkerinjetuin' opgezet.
Afval:
1. In oktober is de aanbestedingsprocedure voor het leveren en plaatsen van ondergrondse restafvalcontainers in de hele stad afgerond. Nieuwland is de eerste wijk waarin de nieuwe afvalinzameling wordt ingevoerd. Bewoners in Nieuwland hebben informatie gekregen en vragen kunnen stellen over de nieuwe manier van afvalinzameling tijdens inloopbijeenkomsten. Elke woning in Nieuwland heeft hiervoor een uitnodiging ontvangen waarbij een kaartje is gevoegd waarop de (geplande) ondergrondse container in die buurt staat aangegeven. Op dit concept locatieplan hebben de bewoners kunnen reageren. De ontvangen reacties hebben geleid tot een Ontwerp locatieplan dat in december is vastgesteld door het college. In 2017 is verder de wijk Hoogland voorbereid. Hiervoor is een concept locatieplan is opgesteld. De inloopbijeenkomsten voor deze wijk vinden begin 2018 plaats. Voor de besluitvorming over de locaties kiezen we voor de zorgvuldige route met vaststelling door het college van de locatieplannen voor de containers per wijk. Dit biedt belanghebbenden de gelegenheid om zienswijzen in te dienen en de mogelijkheid tot het instellen van beroep voor de indieners van zienswijzen.
2. In 2017 zijn we gestart met het uitwerken van pilots voor inzameling van grondstoffen in hoogbouw. Naast alle laagbouwwoningen worden ook de hoogbouw en gestapelde bouw in Amersfoort direct aangesloten op ondergrondse containers voor restafval. Voor de inzameling van PMD, papier en GFT bij de hoogbouw en gestapelde bouw bereiden wij een apart plan voor, in combinatie met pilots. Bij de pilots onderscheiden we twee fases: Pilots op
- inzamelingssystemen (systeempilot)
- gedragsinterventies die bewoners helpen beter te scheiden (gedragspilots)
In de systeempilot gaan we bewoners in hoogbouw en gestapelde bouw faciliteren door het dichtbij aanbrengen van voorzieningen voor het gescheiden aanbieden van grondstoffen. Daarbij wordt per hoogbouwcomplex gekozen voor het situationeel meest passende systeem. Na uitrol gaan we de impact meten en de daaruit voorkomende bevindingen meenemen bij een stadsbrede uitrol. We onderzoeken de mogelijkheden van pilots voor gedragsbeïnvloeding, waaronder in ieder geval een pilot met gedragsbeïnvloeding bij GFT-inzameling.
3. In september 2017 heeft een deel van de Amersfoorters een vragenlijst ontvangen over de tevredenheid naar de afvalinzameling. Met de resultaten van dit tweejaarlijkse onderzoek hebben we inzicht gekregen in de tevredenheid over de afvalinzameling en de mogelijke aandachtspunten. Het onderzoek geeft aan dat 73% van de inwoners de afvalinzameling als (zeer) goed beoordeelt. Dit is vergelijkbaar met andere gemeenten. De tevredenheid uit zich in het rapportcijfer 7.4 (2014: 7.5). De inzameling van GFT-afval scoort het hoogst, gevolgd door het milieubrengstation, de inzameling van papier en karton en de inzameling van restafval. In mindere mate is men tevreden over de inzameling van PMD-afval via een verzamelcontainer. We verwachten dat de tevredenheid van PMD zal verbeteren door de nieuwe afvalinzameling vanwege het verhogen van de service op het scheiden van grondstoffen aan huis (onder andere door het inzamelen van PMD met minicontainers).
CO2-neutraal:
1. In 2017 is het plan opgesteld om de opgave CO2-neutraal in 2030 in beeld te brengen en aan te geven hoe versnelling kan worden aangebracht in de CO2-reductie. Hiervoor zijn de volgende stappen gezet en producten opgeleverd.
- In de factsheet Energietransitie Amersfoort is de opgave naar een CO2-neutrale stad cijfermatig in beeld gebracht.
- Vervolgens zijn de transitiepaden duurzame warmte, duurzame elektriciteit en duurzame mobiliteit samen met stakeholders uit de stad uitgewerkt
- onder de naam Operatie Uitstoot zijn we de stad ingegaan en hebben negen gebiedsbijeenkomsten (stadsdekkend) georganiseerd om de kansen per gebied in beeld te brengen. De opbrengst hiervan is vastgelegd in negen gebiedsplannen.
Bovenstaande is samengevat in het rapport 'Amersfoort CO2-neutraal; de opgave voor 2030 in beeld en uitvoeringsprogramma 2018 dat ter besluitvorming aan de raad is voorgelegd.
2. Besluit aardgasloze nieuwbouw Vathorst. Samen met Ontwikkelbedrijf Vathorst wordt een aardgasloos warmtesysteem ontwikkeld voor de nieuwe uitleglocatie Vathorst 2B en 1F. Het streven is om ca. 1200 woningen zonder aardgasaansluiting te realiseren. Aardgasloze nieuwbouwwoningen zijn een voorwaarde voor een succesvolle transitie naar een CO2-neutraal Amersfoort.
3. Energiecontroles bij bedrijven. In het kader van de Wet Milieubeheer moeten bedrijven alle maatregelen nemen voor energiebesparing die in 5 jaar worden terugverdiend. Hiervoor is een lijst met erkende maatregelen per branche beschikbaar. We hebben de RUD opdracht gegeven om energiecontroles uit voeren bij 75 bedrijven in 2017 en nog eens 75 bedrijven in 2018. De eerste 25 zijn afgerond, 48 zijn nog in behandeling aangezien controles inclusief handhaving een langere periode beslaat dan een jaar.
De werkzaamheden zoals beschreven onder 1. en 3. zijn uitgevoerd met budget uit het programma Duurzame Ontwikkeling.
Groene Stad:
- Exoten bestrijden: De Japanse duizendknoop wordt grootschalig aangepakt. Voor de Reuzenbereklauw is een groep vrijwilligers actief om deze te steken. In Nimmerdor zijn vrijwilligers bezig met Amerikaanse eik en Vogelkers. In 2018 willen we ook starten met de aanpak van de Reuzenbalsemien.
- Bloemrijke bermen leveren een grote bijdrage aan de biodiversiteit. In 2012 en 2017 zijn alle bloemrijke bermen geïnspecteerd. De resultaten zijn verwerkt in de rapportage "Monitoring en beheer van extensief beheerde grasvlakken en oevers in de gemeente Amersfoort". In deze rapportage is ook de systematiek beschreven waarbij voor de monitoring gebruik wordt gemaakt van 4 graslandtypes. De resultaten geven aan dat we op de goede weg zitten, maar ook dat er verbeteringen mogelijk zijn.
- Soortenmanagementplan (SMP) en gebiedsontheffing: in 2017 is gestart met voorbereidingen voor een soortmanagementplan, een instrument dat met de invoering van de Natuurwet het mogelijk maakt om de stadsnatuur beter te beschermen. Met het SMP willen we informatie over kwetsbare soorten bij de start van een project beschikbaar hebben. Zo kan er in het project eerder en beter rekening worden gehouden met de dieren.
CNME in het Groene Huis:
Het CNME stimuleert de betrokkenheid bij groen en natuur en duurzaam gedrag door het organiseren van educatieve activiteiten voor scholen waaronder 4 veldwerkweken voor het voortgezet onderwijs en meer dan 300 lessen en excursies voor het basisonderwijs. Daarnaast is er de expositie in Het Groene Huis. In 2017 zijn de werkzaamheden van Discover! officieel afgerond en in de vakanties zijn vier tijdelijke exposities georganiseerd.
In en om het Groene Huis vonden verder 320 bijeenkomsten en 4 evenementen over natuur en duurzaamheid plaats, georganiseerd door groene verenigingen, ondernemers of netwerken en gefaciliteerd door het CNME. Het CNME zelf organiseerde twee evenementen: een groene dag waar meer dan 50 groene organisaties en bedrijven zich presenteerden en een kabouterdag waar natuurbeleving voor jonge kinderen centraal stond.
Met zo'n 70 vrijwilligers en deelnemers sociale activering leverde het CNME een bijdrage aan het beheer van Landgoed Schothorst. In 2017 zijn onder andere de thematuinen direct rond Het Groene Huis afgemaakt.
Wethouder Menno Tigelaar
Email: wethoudertigelaar@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Menno Tigelaar
Wethouder
Indicatoren
Stedelijk beheer en milieu
Milieu
Het aantal saneringswoningen ten gevolge van wegverkeerslawaai
Het aantal saneringswoningen ten gevolge van wegverkeerslawaai
Toelichting
Dit betreft woningen die geplaatst zijn op de zogenoemde A-lijst. Dit zijn woningen met een geluidbelasting in 1986 van 65 dB of hoger. Er is voor deze indicator gekozen omdat de systematiek van deze lijsten landelijk bekend is, tussen steden vergelijkbaar en er vanuit het Rijk subsidie voor beschikbaar is. In 2018 wordt de sanering van de laatste A-lijst woningen afgerond. 2014=98 woningen (A-lijst), 1495 overige saneringswoningen. 2018=0 woningen(A-lijst), 1367 saneringswoningen. Vanaf 2014 zijn we ook gestart met de sanering van de overige saneringswoningen (60 dB of hoger). Sanering hiervan is mogelijk nadat een aanvraag voor sanering is goedgekeurd, aangezien het Rijk slechts beperkt budget heeft. De sanering van 135 woningen wordt in 2018-2019 afgerond. Daarnaast vragen we in 2018 subsidie aan voor de sanering van nog ongeveer 175 woningen.
Stedelijk beheer en milieu
Milieu
Afvalscheiding
Afvalscheiding
Toelichting
Het afvalscheidingspercentage is de hoeveelheid afval die inwoners apart scheiden. Hoe hoger dit getal, hoe beter er gescheiden wordt. Het gaat met name om de volgende stromen: grofvuil, gft, grof tuinafval, papier, glas, textiel, kunststof (pmd), klein chemisch afval. Wat er over blijft is restafval. Amersfoort doet daarnaast mee met de Benchmark huishoudelijk afval (een product van Rijkswaterstaat en de NVRD - Vereniging voor afval en reinigingsmanagement voor gemeenten). De gegevens worden vergeleken met de prestaties van andere vergelijkbare gemeenten. De benchmark is ook te vinden op de website Amersfoort.nl.
Amersfoort doet daarnaast mee met de Benchmark huishoudelijk afval (een product van Rijkswaterstaat en de NVRD - Vereniging voor afval en reinigingsmanagement voor gemeenten). De gegevens worden vergeleken met de prestaties van andere vergelijkbare gemeenten. De benchmark is te vinden op de website Amersfoort.nl.
Stedelijk beheer en milieu
Milieu
Hoeveelheid opgewekte zonnestroom (MWh*1000)
Hoeveelheid opgewekte zonnestroom (MWh*1000)
Toelichting
De hoeveelheid opgewekte zonnestroom in MWh*1000, omgerekend vanuit het opgestelde vermogen (1000 Wp opgesteld vermogen levert 900 kWh zonnestroom). Tot 2016 waren deze indicatoren gebaseerd op Energie in Beeld. Vanaf 2016 (Begroting 2017-2020) zijn deze indicatoren gebaseerd op een andere bron, namelijk De Klimaatmonitor. Om een vergelijkbare reeks te hebben is voor de jaren vòòr 2016 nu ook de Klimaatmonitor gebruikt. Deze getallen wijken daarmee af van de begroting van voorgaande jaren. Omdat de Klimaatmonitor overstapt op een andere manier van statistische verwerking zijn de gegevens over 2016 nog niet beschikbaar. Het getal is berekend op basis van extrapolatie. We verwachten dat het aantal zonnepanelen de komende jaren verder zal toenemen. Dit omdat zonnepanelen een goede investering zijn en consumenten ermee onafhankelijker worden van de energieleveranciers.
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
Het aantal saneringswoningen ten gevolge van wegverkeerslawaai | 98 | 98 | 18 | 18 | 18 | Bureau Sanering Verkeerslawaai | ToelichtingHet aantal saneringswoningen ten gevolge van wegverkeerslawaaiDit betreft woningen die geplaatst zijn op de zogenoemde A-lijst. Dit zijn woningen met een geluidbelasting in 1986 van 65 dB of hoger. Er is voor deze indicator gekozen omdat de systematiek van deze lijsten landelijk bekend is, tussen steden vergelijkbaar en er vanuit het Rijk subsidie voor beschikbaar is. In 2018 wordt de sanering van de laatste A-lijst woningen afgerond. 2014=98 woningen (A-lijst), 1495 overige saneringswoningen. 2018=0 woningen(A-lijst), 1367 saneringswoningen. Vanaf 2014 zijn we ook gestart met de sanering van de overige saneringswoningen (60 dB of hoger). Sanering hiervan is mogelijk nadat een aanvraag voor sanering is goedgekeurd, aangezien het Rijk slechts beperkt budget heeft. De sanering van 135 woningen wordt in 2018-2019 afgerond. Daarnaast vragen we in 2018 subsidie aan voor de sanering van nog ongeveer 175 woningen. |
Afvalscheiding | 51 % | 52 % | 53 % | 53 % | 54 % | Grondstoffenmonitor | ToelichtingAfvalscheidingHet afvalscheidingspercentage is de hoeveelheid afval die inwoners apart scheiden. Hoe hoger dit getal, hoe beter er gescheiden wordt. Het gaat met name om de volgende stromen: grofvuil, gft, grof tuinafval, papier, glas, textiel, kunststof (pmd), klein chemisch afval. Wat er over blijft is restafval. Amersfoort doet daarnaast mee met de Benchmark huishoudelijk afval (een product van Rijkswaterstaat en de NVRD - Vereniging voor afval en reinigingsmanagement voor gemeenten). De gegevens worden vergeleken met de prestaties van andere vergelijkbare gemeenten. De benchmark is ook te vinden op de website Amersfoort.nl. Amersfoort doet daarnaast mee met de Benchmark huishoudelijk afval (een product van Rijkswaterstaat en de NVRD - Vereniging voor afval en reinigingsmanagement voor gemeenten). De gegevens worden vergeleken met de prestaties van andere vergelijkbare gemeenten. De benchmark is te vinden op de website Amersfoort.nl. |
CO2-uitstoot door bedrijven | 246 | 265 | 252 | 249 | Klimaatmonitor | ToelichtingCO2-uitstoot door bedrijvenBetreft de CO2-uitstoot door bedrijven, scholen en andere instellingen in kiloton per jaar. Tot 2016 waren de indicatoren over CO2-uitstoot gebaseerd op Energie in Beeld. Vanaf 2016 (Begroting 2017-2020) zijn deze indicatoren gebaseerd op een andere bron, namelijk De Klimaatmonitor. Om een vergelijkbare reeks te hebben is voor de jaren vòòr 2016 nu ook de Klimaatmonitor gebruikt. Deze getallen wijken daarmee af van de begroting van voorgaande jaren. De meest recente gegevens in de Klimaatmonitor zijn van 2016. | |
CO2-uitstoot door woningen | 241 | 245 | 223 | 231 | Klimaatmonitor | ToelichtingCO2-uitstoot door woningenBetreft de CO2-uitstoot door woningen in kiloton per jaar. Tot 2016 waren deze indicatoren gebaseerd op Energie in Beeld. Vanaf 2016 (Begroting 2017-2020) zijn deze indicatoren gebaseerd op een andere bron, namelijk de Klimaatmonitor. Om een vergelijkbare reeks te hebben is voor de jaren vòòr 2016 nu ook de Klimaatmonitor gebruik. Deze getallen wijken daarmee af van de begroting van voorgaande jaren. De meest recente gegeven in de Klimaatmonitor zijn van 2016. | |
Hoeveelheid opgewekte zonnestroom (MWh*1000) | 4,8 | 6,5 | 8,3 | 8 | Klimaatmonitor | ToelichtingHoeveelheid opgewekte zonnestroom (MWh*1000)De hoeveelheid opgewekte zonnestroom in MWh*1000, omgerekend vanuit het opgestelde vermogen (1000 Wp opgesteld vermogen levert 900 kWh zonnestroom). Tot 2016 waren deze indicatoren gebaseerd op Energie in Beeld. Vanaf 2016 (Begroting 2017-2020) zijn deze indicatoren gebaseerd op een andere bron, namelijk De Klimaatmonitor. Om een vergelijkbare reeks te hebben is voor de jaren vòòr 2016 nu ook de Klimaatmonitor gebruikt. Deze getallen wijken daarmee af van de begroting van voorgaande jaren. Omdat de Klimaatmonitor overstapt op een andere manier van statistische verwerking zijn de gegevens over 2016 nog niet beschikbaar. Het getal is berekend op basis van extrapolatie. We verwachten dat het aantal zonnepanelen de komende jaren verder zal toenemen. Dit omdat zonnepanelen een goede investering zijn en consumenten ermee onafhankelijker worden van de energieleveranciers. |
Algemene toelichting
Naast de indicatoren die door de gemeente zelf per programma zijn opgenomen, zijn er indicatoren die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dienen te worden opgenomen in de Begroting. Er zijn geen streefcijfers voor benoemd. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl.
BBV-indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
Hernieuwbare elektriciteit (%) | 1,9 % | 2,3 % | Klimaatmonitor Rijkswaterstaat | ToelichtingHernieuwbare elektriciteit (%)Deel van de energie die afkomstig is uit natuurlijke hulpbronnen die constant worden aangevuld, zoals uit wind, zon, waterkracht en biomassa. Er zijn nog geen gegevens bekend over 2016. | |||
Fijn huishoudelijk restafval (kg per inwoner) | 226 | 216 | CBS | ToelichtingFijn huishoudelijk restafval (kg per inwoner)De hoeveelheid niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval per inwoner per jaar (kg) |
Samenwerking
Amersfoort neemt voor de afvalverwerking deel aan de gemeenschappelijke regeling (GR) AVU. De GR AVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval.
De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voert voor ons taken uit in het kader van wettelijke milieuregels.
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Naam Afvalverwijdering Utrecht (AVU) Vestigingsplaats Nieuwegein Webadres Programma 3. Stedelijk Beheer en Milieu Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval. Gemeentelijk belang 10,98% Financieel belang 2017Omvang eigen vermogen 31-12-2016 366 30-12-2017 539 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 14234 30-12-2017 15254 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 3.2 Milieu
Amersfoort neemt voor de afvalverwerking deel aan de gemeenschappelijke regeling (GR) AVU. De GR AVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval.Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Naam Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 2. Veiligheid en handhaving en 3. Stedelijk beheer en milieu Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. Gemeentelijk belang 7,14% Financieel belang 2017Omvang eigen vermogen 31-12-2016 1718 30-12-2017 612 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 1700 30-12-2017 1810 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 49 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Bijdrage aan deelprogramma: 2.3 Toezicht en handhaving
Met ingang van 1 januari 2014 is bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht van start gegaan. Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat dan om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. In 2017 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Uit de rapportage van de RUD Utrecht blijkt dat er minder uren zijn besteed aan werkzaamheden voor de Wet bodembescherming, omdat er minder vergunningen zijn aangevraagd dan geprognosticeerd.3.2 Milieu
De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voert voor ons taken uit in het kader van wettelijke milieuregels.NV Rova
Naam NV Rova Vestigingsplaats Zwolle Webadres Programma 3. Stedelijk beheer en 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte. Gemeentelijk belang 13,97% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 35778 30-12-2017 36516 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 50476 30-12-2017 47091 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 3990 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 3.2 Milieu
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
Zichtbare resultaten
Zichtbaar resultaat | Voortgang | |
---|---|---|
Amersfoort wil in 2030 een CO2-neutrale stad zijn. | Doorlopend | |
We werken aan een afvalloze stad. | Doorlopend | |
Amersfoort is en blijft een gezonde en veilige stad. | Doorlopend | |
We werken aan klimaatbestendigheid. | Doorlopend | |
De kwaliteit van Amersfoort als groene stad blijft behouden en wordt sterker. | Doorlopend |