Inleiding
We willen een veilig en leefbaar Amersfoort. Daarvoor dringen we de criminaliteit terug en vergroten we het veiligheidsgevoel van onze inwoners. We hebben een adequate brandbestrijding en hulpverlening en zijn voorbereid op de bestrijding van rampen en crises. Vanuit de rol van vergunningverlener, toezichthouder en handhaver geven wij vrijheid waar het kan en zijn strikt waar het moet. Om zo, samen met burgers en bedrijven, tot een veilige en leefbare woon- en werkomgeving te komen.
Waar hebben wij ons geld aan uit gegeven?
Totaal
€ 16.155
100%
Financiën
* Bedragen in €1.000
| Programma | Primitieve Begroting | Begroting na wijzigingen | Gerealiseerd | Afwijking | |
|---|---|---|---|---|---|
| lastenbaten 02 VEILIGHEID EN HANDHAVING | |||||
| Totaal lasten | -14.243 | -14.318 | -16.155 | -1.837 | |
| Totaal baten | 2.944 | 2.944 | 5.902 | 2.958 | |
| Totaal saldo | -11.298 | -11.373 | -10.252 | 1.121 | |
| Toevoeging aan reserve | -96 | -96 | -96 | 0 | |
| Onttrekking aan reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Saldo programma incl. reserves | -11.394 | -11.469 | -10.348 | 1.121 | |
Analyses
Tabel: PF.02.02 Analyse verschillen programma
Analyse verschillen programma | Lasten | Baten | |
|---|---|---|---|
02 VEILIGHEID EN HANDHAVING | -1.837 | 2.958 | |
1 SOCIALE VEILIGHEID | -337 | 453 | |
2 FYSIEKE VEILIGHEID | -69 | 0 | |
3 TOEZICHT EN HANDHAVING | -1.431 | 2.505 | |
9 MUTATIES RESERVES PROGRAMMA -2- | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
1. Sociale veiligheid | |||
In de zomerrapportage is al aangegeven dat er extra budget benodigd was voor extra voorlichting omtrent vuurwerklessen. | -31 | S | |
Dit betreft kosten in verband met de beëindiging van langlopende juridische procedures. De geschillen die ten grondslag lagen aan deze procedures zijn in onderling overleg beëindigd. | -111 | I | |
Afwijking als gevolg van wijzigingen in de BBV-regelgeving met betrekking tot de toedeling van bedrijfsvoeringslasten en bedrijfsvoeringsbaten aan de taakvelden. | 453 | I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
2. Fysieke veiligheid | |||
Voor de gemaakte kosten voor het ruimen van niet-gesprongen explosieven (NGE) wordt jaarlijks door de gemeenteraad een suppletie-uitkering bij het Rijk aangevraagd. In de meicirculaire is hiervoor een bedrag beschikbaar gesteld. De ontvangen vergoeding wordt verantwoord op programma 12 Financiën. | -216 | I | |
Afwikkeling jaarrekening 2016 Veiligheidsregio Utrecht, zoals vermeld in de zomerrapportage. | 106 | I | |
De evenementen coördinator bij de Veiligheidsregio is niet geraamd, per 1-1-2018 zal deze functie worden overgenomen door de afdeling VTH, zoals vermeld in de zomerrapportage. | -50 | I | |
Er is in de gemeentebegroting een hogere indexering opgenomen dan de werkelijke loon/prijstijging bij de Veiligheidsregio Utrecht. Dit is al gemeld in de zomerrapportage. | 75 | I | |
Wij stellen voor de in de meicirculaire opgenomen bijdrage voor de versterking gemeentelijke aanpak Jihadisme (regiobreed) ad € 20.000 over te hevelen naar 2018. Dit bedrag is niet uitgegeven en in programma 12 Financiën opgenomen als bate. |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
3. Vergunningen, toezicht en handhaving | |||
Zoals in de zomerrapportage reeds aangekondigd is er in 2017 een groot aantal grote bouwprojecten uitgevoerd in de stad (m.n. appartementencomplexen en woonhuizen), waardoor de legesopbrengsten hoger zijn dan geraamd. Om alle (extra) aanvragen voor bouwvergunningen tijdig te kunnen afhandelen, was het nodig om extra capaciteit in te huren. | -1.158 | 2.429 | I |
Zoals in de zomerrapportage reeds aangekondigd is het niet gelukt om de bezuiniging op de Regionale Uitvoeringsdienst uit de herstelbegroting 2015 dit jaar te realiseren. Vanaf 2018 gaat de RUD werken met outputfinanciering en wordt de bezuiniging wel gerealiseerd. | -132 | I | |
Mutaties in de formatie leiden, mede als gevolg van wijzigingen in de BBV-regelgeving met betrekking tot de toedeling van de personele lasten aan de taakvelden, tot afwijkingen op de personele baten en/of lasten. | -185 | 76 | I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
Analyse Reserves | |||
Er zijn geen belangrijke afwijkingen te melden. |
Tabel: PF.02.03 Analyse investeringen in uitvoering
Dit programma heeft geen geplande investeringen.
Risico's
Onderstaand de top 3 van financiële risico’s die voor dit programma geïnventariseerd zijn. Dit laat onverlet dat er naast de financiële risico’s, ook andere risico’s kunnen zijn. Die zijn hier niet in meegenomen.
Tabel: PF.02.05 Financiële risico's
Nr. | Risico | Beheersmaatregel | Benodigde weerstands-capaciteit in € mln. | Portefeuille-houder |
|---|---|---|---|---|
1 | Besmetting van de openbare ruimte met asbest als gevolg van een brand. De kosten van het schoonmaken van de openbare ruimte kan mogelijk niet op de veroorzaker/vervuiler verhaald worden. | 0,3 | Wethouder Tigelaar | |
2 | Inkomsten uit leges (omgevingsvergunning) blijven onzekere. De werkzaamheden op het gebied van advies, toezicht en handhaving blijven aandacht vragen, mede door de gewijzigde (verruimde) regels op het gebied van vergunningvrij bouwen en de impact van de nieuwe omgevingswet. | De legesinkomsten van grote bouwwerken moeten nog steeds de kosten van kleine bouwwerken dekken. Er is een formatienormeringssysteem. We werken met een flexibele schil van 3 a 4 fte. | 0,1 | Wethouder Tigelaar |
3 | Om grote evenementen voor de stad Amersfoort te kunnen behouden is er voor gekozen om niet alle kosten door te berekenen in de evenementenvergunning. Door de noodzakelijke inspanningen van gemeentezijde hierbij, is dit tekort hoger dan vooraf ingecalculeerd. | 0,1 | Wethouder Tigelaar |
