Belangrijke gebeurtenissen
Ondermijning: onderzoek criminele netwerken/families
Ondermijnende criminaliteit is een ingewikkeld vraagstuk waarbij de hele samenleving indirect betrokken is. Deze vorm van criminaliteit is al lang en diep vertakt in de samenleving en het is geen probleem dat eenvoudig en snel opgelost kan worden, onder meer omdat deze vorm niet altijd even goed zichtbaar is.
Om een beeld te krijgen van de aard en omvang van de georganiseerde criminaliteit In Midden Nederland, heeft het Regionaal Informatie en Expertise Centrum Midden Nederland (RIEC MN) voor alle gemeenten – ook voor Amersfoort - een ondermijningsbeeld opgesteld. Dit beeld geeft inzicht in de verschillende verschijningsvormen van ondermijning voor zover professionals deze waarnemen.
Om in aanvulling op het ondermijningsbeeld - meer zicht te krijgen op criminele netwerkvorming in Amersfoort, heeft de burgemeester een onderzoek naar de criminele netwerken in Amersfoort laten uitvoeren.
Uit de beide onderzoeken komt drugscriminaliteit als grootste ondermijningsrisico naar voren. Amersfoort valt hierin niet op ten opzichte van andere gemeenten. Op basis van de uitkomsten van de onderzoeken is in 2017 een aanpak voorbereid waarin onder meer ingezet wordt op het weerbaar maken van de ambtelijke organisatie, bestuur en stad.
Tevens is in deze aanpak aandacht voor het inrichten van outreachende zorg, gericht op criminele families en het tegengaan van criminele carrières van jeugd. In 2018 moet worden besloten over de aanpak.
Het onderwerp ondermijning is in Amersfoort niet nieuw. Er bestaat al enkele jaren een integraal ondermijningsoverleg en dit overleg groeit en ontwikkelt mee met de toenemende aandacht die het onderwerp krijgt.
De samenwerking tussen de veiligheidspartners heeft in 2017 tot een aantal concrete aanpakken geleid. Hieruit zijn – door multidisciplinaire teams uitgevoerde - acties voortgekomen die er bijvoorbeeld toe geleid hebben dat een pand gesloten is, door de Belastingdienst beslag is gelegd, de energieleverancier een navordering heeft gedaan en de NVWA boetes heeft opgelegd evenals het UWV
Aanpak jeugdoverlast
Het afgelopen jaar is verder geïnvesteerd in de aanpak van jeugdoverlast. In 2017 lag de focus op jeugdoverlast die door bewoners werd ervaren in delen van de wijken Vathorst, Kattenbroek, Nieuwland, rond het Eemplein en in de Koppel. Een van de maatregelen is de inzet van handhavers van de gemeente met als taakaccent jeugd.
Vanaf augustus 2017 is ook de persoonsgericht aanpak jeugd (PGA-jeugd) actief voor jongeren die overlast en/of criminaliteit plegen. Als onderdeel van deze aanpak hebben wijkagenten en handhavers thuisgesprekken gevoerd met de ouders van jongeren die overlast en/of criminaliteit veroorzaakten.
Hierbij zijn 51 jongeren in beeld in de leeftijd van 12 tot en met 23 jaar oud. Om de week komen ketenpartners vanuit het zorgdomein en justitie bijeen om voor deze jongeren een concrete aanpak te bespreken. Door de integrale aanpak weten de ketenpartners elkaar sneller te vinden. Mede door de extra inzet van de PGA jeugd zijn in 2017 zowel de kermis als oud en nieuw rustig verlopen.
Aanpak high impact crimes: verdere daling van aantal woninginbraken
Het aantal woninginbraken is in 2017 met 9% gedaald en staat daarmee op het laagste niveau in vijf jaar. Om de woninginbraken omlaag te krijgen is flink ingezet op voorlichting en bewustwording onder bewoners om zo de heterdaadkracht te vergroten. Verschillende keren is in de hotspots de buurttent ingezet. In totaal zijn een kleine 300 gratis woningscans uitgedeeld waarmee bewoners advies krijgen over hun hang en -sluitwerk. Ook zijn in samenwerking met de politie verschillende buurtbijeenkomsten georganiseerd, hebben studenten van MBO Amersfoort en handhavers geflyerd en mensen op winkelcentra en in wijken aangesproken over dit thema. Bewoners zijn zelf ook zeer actief met Whatsappgroepen waar met regelmaat verdachte situaties worden gedeeld. Ook meldingen die via Burgernet met inwoners worden gedeeld dragen bij aan het tegengaan van woninginbraken. Verder is de persoonsgerichte aanpak van woninginbrekers een belangrijk onderdeel van de totale aanpak.
Preventie radicalisering
Vroeg signalering van radicalisering is één van de stappen in de gemeentelijke aanpak op preventie van radicalisering. Professionals die individueel in contact zijn met burgers hebben een belangrijke rol in de vroeg signalering. In 2017 hebben 132 professionals een training kunnen volgen. Denk daarbij aan professionals werkzaam bij indebuurt033, Wijkteams, onderwijs, politie, sport en andere spelers in het sociaal domein.
Veiligheidsdag op 13 mei 2017
Op zaterdag 13 mei 2017 was het terrein van de brandweer en omgeving omgetoverd tot een dynamische plek waar onder meer de brandweer, politie, ambulance, Rode Kruis, gemeente, EHBO-verenigingen, de Reddingsbrigade en bewonersinitiatieven voor een spetterend programma zorgden met mooie demonstraties, leuke workshops, een rondrit met de brandweerauto, een speurtocht en informatieve stands. Veel Amersfoorters waaronder ook een groot aantal kinderen genoten van een prachtige actiedag waarbij zij zelf veel konden zien en ervaren.
Burgemeester Lucas Bolsius
Email: burgemeester@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Indicatoren
Veiligheid en handhaving
Sociale veiligheid
Totaal misdrijven
Totaal misdrijven
Toelichting
Het betreft hier de door de politie geregistreerde misdrijven (aangiften plus eigen registraties). Vanaf 2017 werkt de politie met een andere definitie. In het misdaadcijfer zijn nu ook misdrijven opgenomen die de laatste jaren steeds vaker voorkomen. Het betreft vooral (internet)fraude en tanken zonder te betalen. De cijfers zijn voor deze delicten met terugwerkende kracht aangepast en komen voor 2016 ongeveer 400 hoger uit dan in de Begroting. De cijfers van de politie hebben betrekking op het betreffende jaar. De relatieve cijfers zijn afgezet tegen de bevolking per 1 januari.
Veiligheid en handhaving
Sociale veiligheid
Totaal van misdrijven per 1.000 inwoners
Totaal van misdrijven per 1.000 inwoners
Toelichting
Het betreft hier de door de politie geregistreerde misdrijven (aangiften plus eigen registraties). De cijfers van de politie hebben betrekking op het betreffende jaar. De relatieve cijfers zijn afgezet tegen de bevolking per 1 januari.
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
% inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt | 25 % | 21 % | 23 % | Stadspeiling, O&S | Toelichting% inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt% inwoners (18-84 jaar) dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt. Cijfers zijn gebaseerd op de vraag: ‘Voelt u zich wel eens onveilig in uw eigen buurt?’ Dit is het percentage ‘ja’ op het totaal van de antwoorden ‘ja’ en ‘nee’. Het betreft hier een cijfer gebaseerd op een steekproef. De afname in 2017 is statistisch significant. Wordt in 2019 opnieuw gemeten. Voor meer informatie, zie de Stadspeiling Leefbaarheid en Veiligheid 2015 of de Wijkatlas. | ||
% inwoners dat vaak overlast ervaart van groepen jongeren | 9,2 % | 9,2 % | 8 % | Stadspeiling, O&S | Toelichting% inwoners dat vaak overlast ervaart van groepen jongeren% inwoners (18-84 jaar) dat vaak overlast ervaart van groepen jongeren in de eigen buurt. Dit is het percentage ‘vaak’ op het totaal van de antwoorden ‘vaak’, ‘soms’, ‘(bijna) nooit’ en ‘weet niet/geen mening’. Het betreft hier een cijfer gebaseerd op een steekproef. Wordt in 2019 opnieuw gemeten. | ||
Schaalscore sociale overlast | 1,8 | 1,8 | 1,7 | Stadspeiling, O&S | ToelichtingSchaalscore sociale overlastHet kengetal is berekend op basis van de mate waarin volgens bewoners in hun buurt sprake is van: mensen die op straat worden lastig gevallen, overlast door omwonenden, overlast door (groepen) jongeren, dronken mensen op straat, drugsoverlast, zwervers/daklozen en geluidsoverlast anders dan door verkeer. De score varieert van 0 (komt niet voor) tot 10 (komt vaak voor). Het betreft hier een cijfer gebaseerd op een steekproef. Wordt in 2019 opnieuw gemeten. Voor meer informatie, zie de Stadspeiling Leefbaarheid en Veiligheid 2015 of de Wijkatlas. | ||
Deelnemers Burgernet | 14.000 | 15.124 | 15.660 | 16.266 | 16.500 | Amersfoort | ToelichtingDeelnemers BurgernetDe cijfers hebben betrekking op het eind van het betreffende jaar. Hoewel het aantal deelnemers aan Burgernet in 2017 is gestegen, is de streefwaarde van 16.500 niet gehaald. Deze ontwikkeling is niet vreemd. Na de fikse groei in de eerste jaren vlakt de groei wat af. Daarnaast neemt de populariteit van de Burgernetapp toe. Inmiddels is deze app 3946 keer gedownload (situatie eind november 2017). Dit aantal is niet opgenomen in de cijfers. |
Totaal misdrijven | 9.237 | 8.778 | 8.334 | 7.483 | 8.000 | Politie, BVH | ToelichtingTotaal misdrijvenHet betreft hier de door de politie geregistreerde misdrijven (aangiften plus eigen registraties). Vanaf 2017 werkt de politie met een andere definitie. In het misdaadcijfer zijn nu ook misdrijven opgenomen die de laatste jaren steeds vaker voorkomen. Het betreft vooral (internet)fraude en tanken zonder te betalen. De cijfers zijn voor deze delicten met terugwerkende kracht aangepast en komen voor 2016 ongeveer 400 hoger uit dan in de Begroting. De cijfers van de politie hebben betrekking op het betreffende jaar. De relatieve cijfers zijn afgezet tegen de bevolking per 1 januari. |
Totaal van misdrijven per 1.000 inwoners | 60,59 | 57,1 | 54 | 48,2 | 55 | Politie, BVH | ToelichtingTotaal van misdrijven per 1.000 inwonersHet betreft hier de door de politie geregistreerde misdrijven (aangiften plus eigen registraties). De cijfers van de politie hebben betrekking op het betreffende jaar. De relatieve cijfers zijn afgezet tegen de bevolking per 1 januari. |
Totaal veel voorkomende criminaliteit | 2.820 | 2.762 | 2.652 | 2.090 | 2.700 | Politie, BHV | ToelichtingTotaal veel voorkomende criminaliteitHet betreft hier de door de politie geregistreerde misdrijven van fietsdiefstal, autokraak en vernielingen (aangiften plus eigen registraties). De cijfers van de politie hebben betrekking op het betreffende jaar. |
Totaal woninginbraken [aantal] | 823 | 620 | 560 | 512 | 600 | Politie, BHV | ToelichtingTotaal woninginbraken [aantal]Het betreft hier de door de politie geregistreerde misdrijven (aangiften plus eigen registraties). De cijfers van de politie hebben betrekking op het betreffende jaar. |
Totaal woninginbraken per 1.000 inwoners | 5,5 | 4,1 | 3,6 | 3,3 | 4 | Politie, BVH | ToelichtingTotaal woninginbraken per 1.000 inwonersHet betreft hier de door de politie geregistreerde misdrijven (aangiften plus eigen registraties). De cijfers van de politie hebben betrekking op het betreffende jaar. De relatieve cijfers zijn afgezet tegen de bevolking per 1 januari. |
Woninginbraak: % poging | 39 % | 37 % | 43 % | 48 % | 45 % | Politie, BHV | ToelichtingWoninginbraak: % pogingHet betreft hier het totaal van geregistreerde woninginbraken, waarbij er sporen van braak zijn, maar niets is gestolen. |
Woninginbraak: % voltooid | 61 % | 63 % | 57 % | 52 % | 55 % | Politie, BHV | ToelichtingWoninginbraak: % voltooidHet betreft hier het totaal van geregistreerde woninginbraken (inbraak of insluiping), waarbij ook iets is gestolen. |
Algemene toelichting
Naast de indicatoren die door de gemeente zelf per programma zijn opgenomen, zijn er indicatoren die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dienen te worden opgenomen in de Begroting. Op deze cijfers wordt niet gestuurd. Bovendien is voor sommige indicatoren niet te achterhalen hoe de cijfers tot stand zijn gekomen of hoe ze berekend zijn (zoals verwijzingen Halt of jongeren met delict voor de rechter). KLPD vormt een verouderde bron. Amersfoort heeft er derhalve voor gekozen de indicatoren niet op te nemen in het Jaarverslag. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl.
Zichtbare resultaten
Zichtbaar resultaat | Voortgang | |
---|---|---|
Het terugdringen van criminaliteit en overlast door personen in de woon- en leefomgeving. | Doorlopend | |
Personen met verward gedrag. | In uitvoering | |
Het terugdringen van het aantal voltooide woninginbraken. | Uitgevoerd | |
Het vergroten van de heterdaadkracht door actief burgerschap. | Doorlopend | |
Het percentage Amersfoorters dat zich wel eens onveilig voelt in hun eigen buurt willen we terugdringen van 25% (2015) naar 23% in 2017. | Uitgevoerd |