Belangrijke gebeurtenissen
Werkgelegenheid is van groot belang voor het algehele woon-, werk- en leefklimaat. Er wordt een forse groei van het inwonertal verwacht. Om de balans tussen wonen en werken op peil te houden en zo een vitale stad te blijven, zetten we via meerdere lijnen in op het versterken van het economisch klimaat. Economische groei is geen automatisme, daar moeten we samen met partners aan werken. Onze Economische Agenda kent drie sporen:
- Rode Loper: marketing, acquisitie, accountmanagement en dienstverlening
- Werklocaties: vestigingsbeleid en aanpak leegstand
- Regionale Stimulering: aanpak innovatie & duurzaamheid, aanpak onderwijs-arbeidsmarkt en stimulering toerisme
In 2017 zijn diverse resultaten geboekt. Per spoor lichten we er een paar uit:
Rode Loper: Forse stijging van aantal nieuwe banen en ontvangst 40 buitenlandse ambassadeurs.
Het in 2016 opgezette ambassadeursprogramma van het Amersfoort Business Team is het afgelopen jaar verder uitgebreid. In 2017 zijn er twee goed bezochte bijeenkomsten geweest om de band met Amersfoort en tussen de bedrijven onderling te versterken.
Het beleid om bestaande bedrijven te koesteren en actief nieuwe bedrijven te begeleiden heeft geleid tot een 20 tal projecten die in 2017 zijn afgerond waarbij 2500 arbeidsplaatsen behouden zijn en 1300 nieuwe arbeidsplaatsen zijn gecreëerd.
Heb Business Team is veelvuldig ingezet om de duurzaamheidsambities van de gemeente Amersfoort uit te dragen door verbindingen te leggen tussen ondernemers, gemeente en andere organisaties in de stad. In dat kader hebben 40 buitenlandse ambassadeurs een bezoek gebracht aan onze stad.
Werklocaties: Daling kantorenleegstand zet door
De leegstand is in 2017 verder gedaald naar 19% (23% in 2016). Deels is dit te wijten aan transformatie naar woningen, maar ook aan een aantrekkende kantorenmarkt. Wel bestaat er een mismatch tussen vraag en aanbod op de markt, waardoor ook op aantrekkelijke locaties schaarste dreigt. Transformatie naar woningbouw is daar dan ook minder gewenst. Op minder aantrekkelijke locaties is het nog immer zaak om leegstand terug te dringen. Hierbij speelt zowel transformatie, maar ook acquisitie en marketing een rol. Bij de bedrijventerreinen is sprake van een fors aantrekkende markt. Bron van zorg is hier het zeer beperkte aanbod aan functioneel en modern-functionele bedrijventerreinen. Om een aantrekkelijke werkstad te zijn en blijven dient er voldoende ruimte voor economische groei te zijn.
Regionale stimulering: Honderd jaar De Stijl breekt toeristische records
Amersfoort en Utrecht hebben afgelopen jaar samen geïnvesteerd in de internationale promotiecampagne "100 jaar De Stijl, van Mondriaan tot Dutch Design". Deze samenwerking heeft tot mooie resultaten geleid. Buitenlandse journalisten en touroperators brachten voor het eerst een bezoek aan de Utrecht Region. Het aantal hotelovernachtingen nam flink toe en het Stijljaar was ook goed voor de regionale economie. Toeristen hebben ruim 15 miljoen euro uitgegeven in de regio Utrecht/Amersfoort.
Wethouder Willem-Jan Stegeman
Email: wethouderstegeman@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Indicatoren
Economie en duurzaamheid
Economie
Ontwikkeling van de werkgelegenheid Amersfoort (2009=100)
Ontwikkeling van de werkgelegenheid Amersfoort (2009=100)
Toelichting
We streven naar een ontwikkeling van de werkgelegenheid in Amersfoort die gunstiger is dan het gemiddelde van Nederland en het gemiddelde van de 100.000+ gemeenten (exclusief de vier grote steden). We willen onze gunstige economische uitgangssituatie benutten (o.a. centrale ligging, bereikbaarheid, moderne werklocaties, aantrekkelijk woon- en leefklimaat, goed opgeleide beroepsbevolking, kenniseconomie). De ontwikkeling van de 100.000+ gemeenten is berekend op 26 100.000+ gemeenten. De 4 grootste gemeenten en Westland zijn daarin niet meegenomen. Het betreft banen vanaf 1 uur per week. We streven naar een ontwikkeling voor Amersfoort die sterker is dan die in Nederland en de 100.000+ gemeenten. De tabel toont het indexcijfer, waarbij de situatie van 2009 op 100 is gesteld. De jaren hebben betrekking op de situatie in april. In het vorige Jaarverslag werd nog uitgegaan van een groei van de werkgelegenheid in Amersfoort in de periode april 2015 - april 2016. De nieuwe werkgelegenheidenquete laat echter zien dat het aantal banen in Amersfoort in die periode juist is gedaald. De betrouwbaarheid van de cijfers is vooral afhankelijk van de bereidheid van bedrijven om mee te werken aan het onderzoek. Dit verklaart ook hoe het kan dat cijfers soms met terugwerkende kracht moeten worden aangepast.
Economie en duurzaamheid
Economie
Aantal banen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaar
Aantal banen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaar
Toelichting
In de derde plaats willen we een balans tussen wonen en werken. We meten het vanaf 2016 via de landelijk verplicht gestelde indicator aantal banen (vanaf 1 uur per week) per 1000 inwoners van 15-65 jaar. Deze indicator laat ons zien of de economische ontwikkeling de bevolkingsontwikkeling voldoende bijhoudt. Streefcijfers: ‘meer dan 800 banen per 1000 inwoner van 15-65 jaar’. Toelichting: Bij een gezonde balans tussen wonen en werken, is er getalsmatig naast elke werkende Amersfoorter ook een baan. Van de inwoners van 15-65 jaar is rond de 80% werkzaam (de zogenaamde arbeidsparticipatie). Als het aantal werkenden circa 0,8 per inwoner van 15-65 jaar is, dan streven we naar minimaal 800 banen per 1000 inwoners van 15-65 jaar. Zie Dashboard economie en arbeidsmarkt op www.amersfoortincijfers.nl.
Economie en duurzaamheid
Economie
Positie op de sociaal-economische index
Positie op de sociaal-economische index
Toelichting
In de vierde plaats willen we sociaal-economisch een blijvende toppositie in Nederland. Dit laat ons zien hoe vitaal Amersfoort is op aspecten als werkgelegenheid, werkloosheid en bijstand, in vergelijking met andere steden. Het cijfer van 2016 is gepubliceerd in 2017, maar gaat vooral over cijfers van 2016.
Streefcijfer: ‘top 5 positie’. Toelichting: De Atlas voor Gemeenten bevat een benchmark van de sociaal-economische positie van de 50 grootste gemeenten in Nederland. Zie ook www.amersfoortincijfers.nl.
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
Ontwikkeling van de werkgelegenheid Amersfoort (2009=100) | 101,3 | 99,1 | 98,1 | 98,7 | Lisa, bewerking O&S | ToelichtingOntwikkeling van de werkgelegenheid Amersfoort (2009=100)In de lokale economie zijn er vier doelstellingen die zijn weergegeven in de opgenomen indicatoren. We streven naar een ontwikkeling van de werkgelegenheid in Amersfoort die gunstiger is dan het gemiddelde van Nederland en het gemiddelde van de 100.000+ gemeenten (exclusief de vier grote steden). We willen onze gunstige economische uitgangssituatie benutten (o.a. centrale ligging, bereikbaarheid, moderne werklocaties, aantrekkelijk woon- en leefklimaat, goed opgeleide beroepsbevolking, kenniseconomie). De ontwikkeling van de 100.000+ gemeenten is berekend op 26 100.000+ gemeenten. De 4 grootste gemeenten en Westland zijn daarin niet meegenomen. Het betreft banen vanaf 1 uur per week. We streven naar een ontwikkeling voor Amersfoort die sterker is dan die in Nederland en de 100.000+ gemeenten. De tabel toont het indexcijfer, waarbij de situatie van 2009 op 100 is gesteld. De jaren hebben betrekking op de situatie in april. In het vorige Jaarverslag werd nog uitgegaan van een groei van de werkgelegenheid in Amersfoort in de periode april 2015 - april 2016. De nieuwe werkgelegenheidenquete laat echter zien dat het aantal banen in Amersfoort in die periode juist is gedaald. De betrouwbaarheid van de cijfers is vooral afhankelijk van de bereidheid van bedrijven om mee te werken aan het onderzoek. Dit verklaart ook hoe het kan dat cijfers soms met terugwerkende kracht moeten worden aangepast. | |
Ontwikkeling van de werkgelegenheid in Nederland (2009=100) | 98,2 | 98,7 | 100,4 | 101,9 | Lisa, bewerking O&S | ||
Ontwikkeling van de werkgelegenheid in de 100.000+ gemeenten (2009=100) | 98,1 | 98,3 | 99,5 | 101,5 | Lisa, bewerking O&S | ||
Rapportcijfer tevredenheid ondernemersklimaat | 6,7 | 7 | Lexnova | ToelichtingRapportcijfer tevredenheid ondernemersklimaatIn de tweede plaats willen we een blijvend hoge tevredenheid bij ondernemers met de kwaliteit van het ondernemersklimaat. Deze indicator laat ons zien of we onze economische randvoorwaarden op orde hebben, zodat ondernemerschap kan bloeien. De tevredenheid met het ondernemersklimaat zegt ons veel over de impact van onze eigen inzet. Streefcijfer: ‘7+’ voor 2016 is niet gehaald. Ook voor de komende jaren behouden we de ambitie om boven de 7 te scoren. Wordt in 2018 opnieuw gemeten. | |||
Aantal banen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 837 | 810 | 797 | 796 | 800 | Lisa, bewerking O&S | ToelichtingAantal banen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaarIn de derde plaats willen we een balans tussen wonen en werken. We meten het vanaf 2016 via de landelijk verplicht gestelde indicator aantal banen (vanaf 1 uur per week) per 1000 inwoners van 15-65 jaar. Deze indicator laat ons zien of de economische ontwikkeling de bevolkingsontwikkeling voldoende bijhoudt. Streefcijfers: ‘meer dan 800 banen per 1000 inwoner van 15-65 jaar’. Toelichting: Bij een gezonde balans tussen wonen en werken, is er getalsmatig naast elke werkende Amersfoorter ook een baan. Van de inwoners van 15-65 jaar is rond de 80% werkzaam (de zogenaamde arbeidsparticipatie). Als het aantal werkenden circa 0,8 per inwoner van 15-65 jaar is, dan streven we naar minimaal 800 banen per 1000 inwoners van 15-65 jaar. Zie Dashboard economie en arbeidsmarkt op www.amersfoortincijfers.nl. |
Positie op de sociaal-economische index | 4 | 4 | 4 | 5 | Atlas voor gemeenten | ToelichtingPositie op de sociaal-economische indexIn de vierde plaats willen we sociaal-economisch een blijvende toppositie in Nederland. Dit laat ons zien hoe vitaal Amersfoort is op aspecten als werkgelegenheid, werkloosheid en bijstand, in vergelijking met andere steden. Het cijfer van 2016 is gepubliceerd in 2017, maar gaat vooral over cijfers van 2016. Streefcijfer: ‘top 5 positie’. Toelichting: De Atlas voor Gemeenten bevat een benchmark van de sociaal-economische positie van de 50 grootste gemeenten in Nederland. Zie ook www.amersfoortincijfers.nl. |
Algemene toelichting
Naast de indicatoren die door de gemeente zelf per programma zijn opgenomen, zijn er indicatoren die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dienen te worden opgenomen in de Begroting. Er zijn geen streefcijfers voor benoemd. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl.
BBV-indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
Aantal vestigingen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaar | 135,8 | 140,6 | 145,4 | Lisa | ToelichtingAantal vestigingen per 1000 inwoners van 15 t/m 64 jaarBetreft aantal vestigingen van bedrijven. Indicator is van rijkswege opgenomen onder programma 'sociaal domein'. | ||
% functiemenging | 56,5 % | 55,9 % | 56,1 % | Lisa | Toelichting% functiemengingDe functiemengingsindex geeft de verhouding weer tussen banen en woningen en varieert van 0 (alleen wonen) tot 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als bedrijven. De indicator geeft ook iets weer van een balans tussen wonen en werken. | ||
Bruto gemeentelijk product | Atlas voor gemeenten | ToelichtingBruto gemeentelijk productBruto gemeentelijk product (BGP) geeft het aantal banen per inwoner vermenigvuldigd met de gemiddelde toegevoegde waarde van die banen (ofwel de productiviteit van die banen) in een gemeente. De verhoudingswaarde tussen verwacht BGP en gemeten BGP geeft aan of er boven verwachting (meer dan 100) of beneden verwachting (minder dan 100) wordt geproduceerd. De score is voor het laatst gemeten in 2013 en kwam toen uit op 91. | |||||
Demografische druk in % | 65,2 % | 65,2 % | 65,7 % | 66 % | CBS | ToelichtingDemografische druk in %Het totaal aantal personen onder de 20 en vanaf 65 jaar in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar. Dit is de som van de 'groene' en 'grijze' druk. Het cijfer geeft een indicatie van de druk op de arbeidsmarkt. |
Zichtbare resultaten
Zichtbaar resultaat | Voortgang | |
---|---|---|
Bovengemiddelde groei van werkgelegenheid. | Doorlopend | |
Vitaliteit: we streven naar een economie waarin (duurzaam) ondernemerschap kan bloeien. | Doorlopend | |
Balans tussen wonen en werken. | Doorlopend | |
Economische koploper in Nederland. | Doorlopend |