Belangrijke gebeurtenissen
Vaststellen Uitvoeringsprogramma Jeugd en Onderwijs (UPJO)
Op 16 januari 2017 heeft de Raad het Uitvoeringsprogramma Jeugd en Onderwijs 2017-2020 (UPJO) vastgesteld. Dit programma is samen met de stad tot stand gekomen en beschrijft hoe alle partijen rondom jeugd en onderwijs er de komende jaren voor willen zorgen dat het in Amersfoort goed opgroeien en opvoeden is.
In het jaarplan 2017 is uitwerking gegeven aan de maatschappelijke doelen. Er zijn, naast alle lopende projecten, een aantal nieuwe projecten gestart. Een voorbeeld daarvan is Decision X, een app die vmbo leerlingen helpt bij het maken van een studiekeuze. Dit project sluit aan bij de inzet op het voorkomen van schoolverlaten en past binnen de regionale visie op loopbaan en beroepsoriëntatie. Een ander project is Young Leaders. In dit project krijgen Amersfoortse jongeren de kans om hun competenties te ontwikkelen en zich in te zetten voor leeftijdsgenoten in de wijk. Het maatschappelijke doel “diversiteit” hebben we een extra impuls gegeven door een netwerkcoördinator diversiteit aan te stellen. Op die manier wordt bij scholen actief de aandacht gevestigd op het versterken van de inclusieve samenleving.
In 2017 is veel aandacht besteed aan de communicatie over het programma. Dit gebeurde tijdens de uitvoering van projecten en activiteiten, zowel binnen de adviesgroep als met de raad. In november hebben we een communicatiecampagne gelanceerd. Deze sloot aan bij de subtitel van het programma: allemaal opvoeders, een solide basis voor jeugd in Amersfoort. (Filmpje in kader van UPJO (1). Het heeft prachtige beelden opgeleverd van een aantal kinderen uit Amersfoort waarbij zij uitleggen welke opvoeders belangrijk voor ze zijn en waarom ze dat vinden Filmpje (2).
Ook in de communicatie met de raad over het programma is geïnvesteerd. In zes rondes met de raad zijn alle maatschappelijke doelen aan bod geweest. De rondes boden de UPJO partners de mogelijkheid om de raadsleden te informeren over hun dagelijkse inzet voor de Amersfoortse jongeren. Ook bood de nieuwsbrief de raadsleden de mogelijkheid om aangehaakt te blijven bij wat er speelde vanuit het UPJO.
1.Volwasseneneducatie voor 2018: uitwerking rijksregeling in [regionaal] gemeentelijk beleid.
Educatie aan volwassenen heeft vooral als doel om zelfstandigheid en zelfredzaamheid te verbeteren van volwassenen die zichzelf niet goed kunnen redden in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
De gemeente Amersfoort vervult voor de arbeidsmarktregio de rol van contactgemeente. In dit kader is in 2017 opnieuw een Regionaal Programma Volwassenen Educatie en een subsidieregeling Volwasseneneducatie voor het jaar 2018 opgesteld. Dit jaar was het eerste jaar waarbij er geen sprake meer was van verplichte inkoop bij de roc’s. Voor de gehele regio zijn in totaal 13 subsidies verleend aan organisaties op grond van de subsidieregeling Volwasseneneducatie.
De gelden die we als gemeente van het Rijk krijgen voor volwasseneneducatie besteden we op hoofdlijnen aan twee doelgroepen. De eerste doelgroep betreft onderwijs aan studenten met een niet Nederlandse achtergrond die hun beroepsopleiding (vrijwel) hebben afgerond. Investeren in verbetering van het Nederlands geeft deze studenten een veel betere kans op de arbeidsmarkt en verkleint de kans op bijstandsafhankelijkheid. De tweede groep waarop het volwassenen onderwijs zich heeft gericht zijn de laaggeletterden. Ook deze doelgroep versterken we door gebruik te maken van het Taalhuis dat door de bibliotheek Eemland wordt gecoördineerd.
Voortijdig schoolverlaten
Vanaf 2017 voerde de gemeente Amersfoort zowel inhoudelijk als financieel gezamenlijk met de contactschool voor de regio, ROC Midden Nederland, de programmaregie op het regionale programma voortijdig schoolverlaten (VSV). In de regionale VSV aanpak zijn de afgelopen jaren maatregelen genomen om de positie van voortijdig schoolverlaters te verbeteren, bijvoorbeeld de verdere ontwikkeling van loopbaanbegeleiding en het verminderen van uitval van jongeren met multiproblematiek.
In 2017 is binnen het VSV programma samen met Regionaal meld- en coördinatiepunt (RMC) invulling gegeven aan de wens om alle jongeren in een kwetsbare positie in beeld te brengen en te houden. Een jongere in een kwetsbare positie is tussen de 16 en 23 jaar die al dan niet met een getuigschrift of een diploma doorstroomt naar de entreeopleiding, mbo niveau 2 of uitstroomt uit het onderwijs naar arbeid of dagbesteding, en afkomstig is uit:
- het voortgezet speciaal onderwijs
- het praktijkonderwijs
- de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo
- het leerwerktraject van het vmbo
- de entreeopleiding of
- jongere die niet vanuit één van de bovenstaande onderwijssoorten instroomt in een entreeopleiding; jongeren die van opleiding wisselen in mbo1 worden ook tot doorstroom in het onderwijs gerekend. Deze definitie van jongeren in kwetsbare positie is afkomstig van het ministerie van OCW.
Het ministerie van OCW heeft in het nieuwe VSV-programma aangegeven dat de RMC-contactgemeente (gemeente Amersfoort) verantwoordelijk is voor de aanpak voor jongeren in een kwetsbare positie in de regio Eem. Het gaat hierbij om 871 jongeren die in 2016 de overstap hebben gemaakt naar vervolgonderwijs of zijn uitgestroomd.
In Nederland zijn er jaarlijks zo’n 30.000 jongeren die vanwege een bijzondere thuissituatie, gedragsproblemen of specifieke leerbehoeften kwetsbaar zijn om uit te vallen zonder afgeronde opleiding of goed arbeidsperspectief. Zij bevinden zich op het snijvlak van onderwijs, arbeidsmarkt en (jeugd)zorg en hebben extra aandacht nodig om goed te worden voorbereid op de toenemende eisen die de samenleving, het onderwijs en de arbeidsmarkt aan hen stellen. Voor deze jongeren is een overstap van onderwijs naar vervolgonderwijs of de arbeidsmarkt kwetsbaar, vooral jongeren uit bepaalde onderwijsrichtingen hebben een grotere kans om uit te vallen.
Wethouder Bertien Houwing
Email: wethouderhouwing@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Bertien Houwing
Wethouder
Indicatoren
Onderwijs
Onderwijsbeleid
% doelgroepkinderen dat deelneemt aan voorschoolse educatie
% doelgroepkinderen dat deelneemt aan voorschoolse educatie
Toelichting
Percentage doelgroepkinderen dat deelneemt aan voorschoolse educatie naar verhouding van het aantal doelgroepkinderen. Als gemeente streven we naar een zo hoog mogelijk bereik van kinderen met een risico op taalachterstand.
De onderwijsinspectie vindt een gerealiseerd bereik van 90% voldoende omdat waarschijnlijk niet alle kinderen bereikt kunnen worden.
Onderwijs
Onderwijsbeleid
% voortijdig schoolverlaters
% voortijdig schoolverlaters
Toelichting
De indicator staat op www.waarstaatjegemeente.nl bij de indicatoren uit het Besluit Begroting en Verantwoording die het Rijk verplicht stelt in de Begroting.
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
% doelgroepkinderen dat deelneemt aan voorschoolse educatie | 92 % | 96 % | 95 % | 98 % | GGD Utrecht | Toelichting% doelgroepkinderen dat deelneemt aan voorschoolse educatiePercentage doelgroepkinderen dat deelneemt aan voorschoolse educatie naar verhouding van het aantal doelgroepkinderen. Als gemeente streven we naar een zo hoog mogelijk bereik van kinderen met een risico op taalachterstand. De onderwijsinspectie vindt een gerealiseerd bereik van 90% voldoende omdat waarschijnlijk niet alle kinderen bereikt kunnen worden. | |
% scholen onder basistoezicht van Onderwijsinspectie | 98 % | 98 % | 98 % | 100 % | 100 % | Onderwijsinspectie | Toelichting% scholen onder basistoezicht van OnderwijsinspectiePercentage van de basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs dat onder basistoezicht staat van de onderwijsinspectie. Ieder jaar kijkt de inspectie of er aanwijzingen zijn dat een school onvoldoende kwaliteit levert. Op basis van een risicoanalyse en eventueel nader onderzoek wordt bepaald hoeveel toezicht een school nodig heeft. We streven naar 100% kwalitatief voldoende onderwijs in Amersfoort. |
% voortijdig schoolverlaters | 1,9 % | 1,8 % | 1,9 % | 1,8 % | DUO | Toelichting% voortijdig schoolverlatersVoortijdig schoolverzuim proberen we te voorkomen. Er zit altijd een jaar vertraging in de cijfers, in maart worden de voorlopige cijfers van schooljaar '16-17 bekend gemaakt. De indicator staat op www.waarstaatjegemeente.nl bij de indicatoren uit het Besluit Begroting en Verantwoording die het Rijk verplicht stelt in de Begroting. | |
Absoluut verzuim | 4 | 1 | DUO | ToelichtingAbsoluut verzuimHet betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1000 inwoners van 5-18 jaar. In Amersfoort was dit 3.65 (afgerond 4) in 2016 en bij andere grote gemeente 2.98. In 2017 was dit 1.46 (afgerond 1) in Amersfoort en bij andere grote gemeente was het 2.51. De indicator staat op www.waarstaatjegemeente.nl bij de verplichte indicatoren uit het Besluit Begroting en Verantwoording van het Rijk. Absoluut verzuim (het ontbreken van een schoolinschrijving) komt over het algemeen voor op ‘overstapmomenten’, dus wanneer een leerling op 5-jarige leeftijd op een school ingeschreven had moeten worden, bij een verhuizing vanuit het buitenland of wanneer leerlingen na het behalen van het vmbo-diploma niet ingeschreven zijn bij het mbo. Dit laatste is een cruciaal punt voor het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. | |||
Relatief verzuim | 25 | 19 | DUO | ToelichtingRelatief verzuimDeze indicator betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners 5-18 jaar. Er is sprake van relatief verzuim als een leerplichtige jongere wel op een school staat ingeschreven, maar zonder geldige reden les- of praktijktijd verzuimt. Scholen zijn wettelijk verplicht ongeoorloofd verzuim en schooluitval te melden aan DUO. We streven naar minimaal verzuim om schooluitval te voorkomen. We doen dit vanuit het programma VSV. De indicator staat op www.waarstaatjegemeente.nl bij de indicatoren uit het Besluit Begroting en Verantwoording die het Rijk verplicht stelt in de Begroting. |
Zichtbare resultaten
Onderwijsbeleid | ||
---|---|---|
Zichtbaar resultaat | Voortgang | |
Wij bieden kinderen en jongeren van 0 tot 23 jaar veiligheid door verantwoordelijkheid te geven en te nemen & waardering en betrokkenheid te stimuleren. | Doorlopend | |
De jeugd groeit prettig op in een inclusieve samenleving waarbij voldoende aandacht is voor het ontwikkelen en ontplooien van talenten. | Doorlopend | |
De komende jaren staat onder meer het verbeteren van de doorgaande ontwikkelingslijnen centraal. | In uitvoering |
Maatregelen
Onderwijsbeleid | |||||
---|---|---|---|---|---|
Nr | Maatregel | Voortgang | Bedrag | Toelichting | |
3 | Het verminderen van het budget (wegens onderuitputting) van kindplaatsen voor niet-geïndiceerde kinderen voor vve en kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. | Niet uitgevoerd | -110 | Bezuinigingsmaatregel is uitgesteld tot 2018. In afwachting van nieuw rijksbeleid en n.a.v. het amendement komen we in 2017 met een voorstel voor gewijzigd VVE-beleid. | |
4 | Stoppen met financiering van kinderen voor niet-geïndiceerde kinderen voor vve en geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Voor ouders van kinderen met een indicatie blijven kindplaatsen beschikbaar. | Uitgevoerd | -200 | Vanaf 2019 komen deze kosten in zijn geheel ten laste van de rijksuitkering voor deze doelgroep. Daarmee komen deze kosten vanaf 2019 neit langer (gedeeltelijk) ten laste van de algemene middelen van de gemeente. |