Belangrijke gebeurtenissen
Aanbestedingen (J-GGZ, dyslexie, hulpmiddelen en leerlingenvervoer)
In 2017 hebben wij, in verband met het afschaffen van de Diagnose Behandelcombinaties (DBC’s) voor de specialistische Jeugd GGZ per 1 januari 2018, de ambulante Jeugd GGZ en dyslexie opnieuw aanbesteed. Met dyslexie zetten we in op het versterken van de poortwachterfunctie van de scholen door een ontwikkeltraject ‘verbeteren van de ketenaanpak’ te starten met aanbieders en het onderwijs.
Vanuit een nieuwe beweging op inzet schaarse verblijfsvoorzieningen, de toename van de vraag naar ambulante ondersteuning en het stimuleren van zelfredzaamheid van inwoners zijn voor het zorgpakket ‘Ondersteuning met noodzakelijk verblijf’, voorheen Beschermd Wonen, een aantal nieuwe arrangementen opgesteld. Vanuit de oude zorgzwaartepakketten (ZZP) zijn we gekomen tot drie nieuwe arrangementen. Deze drie nieuwe arrangementen betekenen een wezenlijke verandering in het aanbod van wonen voor mensen die dat niet meer zelfstandig kunnen. Om die reden is ‘Ondersteuning met noodzakelijk verblijf’ voor 2018 opnieuw aanbesteed.
Samenwerking dyslexie/onderwijs
In juli is de ontwikkelagenda Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd regio Eemland 2017-2018 vastgesteld. Animatiefilmpje passend onderwijs. Eén van de onderdelen is Ontwikkelen van een preventieve en integrale aanpak voor leerlingen met ernstig enkelvoudige dyslexie
Doelgroepenvervoer
Op 30 januari jl. is het beleidskader doelgroepenvervoer unaniem door de raad aangenomen. Wij willen voor alle inwoners van onze regio de mogelijkheden vergroten om zichzelf op een passende, kwalitatief hoogwaardige en betaalbare wijze te verplaatsen. Het gaat daarbij om inwoners die een beroep (gaan) doen op maatschappelijke voorzieningen om in hun mobiliteitsbehoefte te voorzien. Het vergroten van de mogelijkheden vraagt om het:
- optimaliseren van bestaande voorzieningen;
- stimuleren van nieuwe voorzieningen;
- vergroten van het gebruik van reeds bestaande alternatieve voorzieningen;
- informeren van inwoners en andere betrokken partijen over de verschillende alternatieven en oplossingen die in de regio beschikbaar zijn.
Wmo hulpmiddelen
Vanaf 1 januari 2018 leveren en onderhouden twee nieuwe leveranciers (Medipoint en Meyra) de hulpmiddelen. De contracten met Medipoint en Meyra lopen tot 31 december 2020 en kunnen maximaal twee maal met twee jaar verlengd worden. Bij de start is een onderverdeling gemaakt in de toedeling van de huidige klanten aan de nieuwe aanbieders. Medipoint zal circa 60 procent van de hulpmiddelen onderhouden en leveren aan de inwoners in de regiogemeenten en Meyra 40 procent. De verdeling is gemaakt op basis van postcode en is vastgelegd in de aanbestedingsdocumenten. Nieuwe klanten mogen zelf kiezen voor een leverancier.
Regiotaxi
De provinciale aanbesteding Regiotaxi Eemland-Heuvelrug is afgerond. Regiotaxi Eemland-Heuvelrug verzorgt het openbaar vervoer van deur tot deur in de gemeente Amersfoort. Taxi Gomes heeft definitief de opdracht gekregen om vanaf 1 mei 2018 het regiotaxivervoer te verzorgen in het gebied Eemland-Heuvelrug. Daarmee krijgt deze regiotaxi een vervoerder die al langer bekend is met het gebied en met de reizigers. Het huidige contract Regiotaxi Eemland Heuvelrug wordt nu ook uitgevoerd door Taxi Gomes samen met Taxi Leewis. Connexxion zal vanaf 1 mei 2018 het callcenter zijn voor de ritreservering.
Wethouder Fleur Imming
Email: wethouderimming@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Indicatoren
Sociaal domein
Specialistische zorg en ondersteuning
Aandeel jongeren met jeugdhulp
Aandeel jongeren met jeugdhulp
Toelichting
Deze indicator is gebaseerd op alle Amersfoortse jongeren die jeugdhulp ontvingen. Onder gemeenten met 100.000-300.000 inwoners was dit aandeel in het eerste halfjaar 2017 9,2%.
Het aandeel jeugdzorg per gemeente kan komende jaren ook wijzigen door aangekondigde veranderingen in het woonplaatsbeginsel op grond waarvan wordt bepaald aan welke gemeente de geleverde jeugdzorg wordt toebedeeld. Deze administratieve herverdeling leidt dan tot een minder zuivere trendlijn over het gebruik van jeugdzorg.
De realisatiecijfers over het gebruik van zorg ijlen sterk na. Halfjaarlijks worden de cijfers geactualiseerd op de landelijke monitor www.waarstaatjegemeente.nl.
Sociaal domein
Specialistische zorg en ondersteuning
Aandeel WMO-cliënten dat zich beter redt door ondersteuning
Aandeel WMO-cliënten dat zich beter redt door ondersteuning
Toelichting
Deze indicator is gebaseerd op een stelling uit het wettelijk verplichte cliëntervaringsonderzoek WMO. Het betreft cliënten die het (helemaal) eens zijn met de stelling 'door de ondersteuning die ik krijg, kan ik mij beter redden' exclusief geen mening en niet van toepassing. De overige categoriën waren: '(helemaal) niet mee eens' en 'neutraal'. Het verschil tussen 2016 en 2015 is niet statistisch significant. In 2018 wordt er een nieuw Cliëntervaringsonderzoek Wmo gedaan over de ervaringen in 2017.
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
Aandeel jongeren met jeugdhulp | 9,5 % | 10,3 % | 9,2 % | CBS | ToelichtingAandeel jongeren met jeugdhulpLandelijk zien we een toename van het gebruik van zorg. We streven naar minder zorg dan bij andere gemeenten met 100.000-300.000 inwoners. We zien t.o.v. het jaarverslag 2016 een daling. Het cijfer van 2016 is bij het CBS inmiddels door na-ijleffecten gedaald naar 9.3 %. We zien momenteel echter een stijging van het gebruik van Jeugdzorg welke nog niet zichtbaar is bij de verantwoording bij het CBS (door zorgverleners). De verwachting is dat we de komende periode ook hier deze stijging t.o.v. 2016 terug zullen zien. Deze indicator is gebaseerd op alle Amersfoortse jongeren die jeugdhulp ontvingen. Onder gemeenten met 100.000-300.000 inwoners was dit aandeel in het eerste halfjaar 2017 9,2%. Het aandeel jeugdzorg per gemeente kan komende jaren ook wijzigen door aangekondigde veranderingen in het woonplaatsbeginsel op grond waarvan wordt bepaald aan welke gemeente de geleverde jeugdzorg wordt toebedeeld. Deze administratieve herverdeling leidt dan tot een minder zuivere trendlijn over het gebruik van jeugdzorg. De realisatiecijfers over het gebruik van zorg ijlen sterk na. Halfjaarlijks worden de cijfers geactualiseerd op de landelijke monitor www.waarstaatjegemeente.nl. | ||
Aandeel inwoners met een WMO maatwerkarrangement | 6,1 % | 5,8 % | CBS | ToelichtingAandeel inwoners met een WMO maatwerkarrangementDe realisatiecijfers over het gebruik van zorg ijlen sterk na. Halfjaarlijks worden de cijfers geactualiseerd op de landelijke monitor www.waarstaatjegemeente.nl. We willen op de landelijke lijn blijven van andere gemeenten met 100.000-300.000 inwoners. Deze indicator betreft het aantal WMO cliënten met maatwerkarrangementen in het eerste halfjaar van 2017 per 100 inwoners. Deze indicator komt uit het Besluit Begroting en verantwoording (BBV). De BBV indicatoren staan gepubliceerd op www.waarstaatjegemeente.nl. Hier staat het per 1000 inwoners (58). Onder gemeenten met 100.000 - 300.000 inwoners waren het 63 wmo cliënten per 1000 inwoners. We zien momenteel in Amersfoort een stijging van het aantal inwoners dat WMO voorzieningen gebruikt. Het betreft halfjaar cijfers. Het meest recente cijfer is een voorlopig cijfer. Cijfers van voorgaande jaren waren ook voorlopig en zijn door na-ijlende verantwoording achteraf gaan dalen. Administratief zijn dossiers gecorrigeerd. Hierdoor kunnen definitieve cijfers van voorgaande jaren verschillen van eerder gerapporteerde (voorlopige) cijfers. Het hier vermelde cijfer over 2016 is het cijfer uit het jaarverslag van 2016. Bij het CBS is dit cijfer van 2016 inmiddels gedaald naar 57 inwoners per 1000. | |||
Aandeel huishouden dat gebruik maakt van 4 of meer voorzieningen van de WMO | 3,8 % | 3,8 % | CBS | ToelichtingAandeel huishouden dat gebruik maakt van 4 of meer voorzieningen van de WMODeze indicator geeft het aantal huishoudens per 100 huishoudens weer die in het eerste halfjaar 2017 4 of meer voorzieningen in het Sociaal Domein gebruiken. Hierbij gaat het om specialistische ondersteuning die personen en huishoudens ontvangen in het kader van Jeugdwet, Participatiewet of Wmo. Door een diversiteit in registraties en inkoop is de vergelijking met andere gemeenten niet geheel zuiver. Overall verwachten we doordat inwoners langer thuis blijven wonen er meer inwoners meerdere voorzieningen zullen gaan gebruiken. Het betreft halfjaar cijfers. Het meest recente cijfer is een voorlopig cijfer. Cijfers van voorgaande jaren zijn definitief. Hierdoor kunnen (definitieve) cijfers van voorgaande jaren verschillen van eerder gerapporteerde (voorlopige) cijfers. Op www.waarstaatjegemeente.nl staat het aandeel per 1000 huishoudens weergegeven en daar staan in de daar gepubliceerde rapportage gemeentelijke monitor Sociaal Domein diverse verdiepende cijfers over samenloop van regelingen. Naast de zaken die we tellen door middel van indicatoren, zetten we ook in op het vertellen van verschillende aspecten. We vertellen over wat er gedaan is en wat het verhaal achter de cijfers is. | |||
Aandeel WMO-cliënten dat zich beter redt door ondersteuning | 76 % | 77 % | CEO WMO | ToelichtingAandeel WMO-cliënten dat zich beter redt door ondersteuningWe streven er naar om daar waar mogelijk de zelfredzaamheid van inwoners te versterken door het aanbod aan ondersteuning optimaal af te stemmen op de hulpvraag. Deze indicator is gebaseerd op een stelling uit het wettelijk verplichte cliëntervaringsonderzoek WMO. Het betreft cliënten die het (helemaal) eens zijn met de stelling 'door de ondersteuning die ik krijg, kan ik mij beter redden' exclusief geen mening en niet van toepassing. De overige categoriën waren: '(helemaal) niet mee eens' en 'neutraal'. Het verschil tussen 2016 en 2015 is niet statistisch significant. In 2018 wordt er een nieuw Cliëntervaringsonderzoek Wmo gedaan over de ervaringen in 2017. | |||
Aandeel jeugdzorgcliënten dat beter problemen oplost door hulp | 70 % | CEO Jeugd | ToelichtingAandeel jeugdzorgcliënten dat beter problemen oplost door hulpWe streven er naar dat jongeren zich ontwikkelen tot weerbare en competente volwassenen. Indien jeugdzorg wordt ingezet willen we dat ze hiermee (indien mogelijk) beter problemen op kunnen lossen. Het realisatiecijfer is gebaseerd op de volgende stelling uit het cliëntervaringsonderzoek Jeugd: Door de hulp kan ik beter mijn problemen oplossen. Betreft cliënten die aangaven dat het 'een beetje beter is geworden' of dat het 'veel beter is geworden' exclusief niet van toepassing. De overige categoriën waren 'het is veel slechter geworden', 'het is een beetje slechter geworden' en 'het is hetzelfde gebleven'. In 2018 wordt er een nieuw Cliëntervaringonderzoek Jeugd gedaan. |
Zichtbare resultaten
Zichtbaar resultaat | Voortgang | |
---|---|---|
We zorgen voor een specialistisch zorgaanbod en de beschikbaarheid van specifieke voorzieningen voor inwoners van Amersfoort. | Doorlopend |