Belangrijke gebeurtenissen
Oprichting stichting Wijkteams Amersfoort
Op 1 januari 2017 was stichting Wijkteams Amersfoort een feit. De negen wijkteams worden aangestuurd door een eigen directie met een kleine ondersteunende staf. De taken en processen zijn niet veranderd, vertrouwde gezichten bleven.
We zijn tevreden over hoe het gaat. De wijkteams vormen een eigen entiteit en zijn aanspreekbaar op de uitvoering van de zorg. Natuurlijk gaat de ontwikkeling gewoon door: het aanscherpen van werkprocessen, de verbetering van de aansluiting op de sociale basisinfrastructuur en de specialistische zorg. Ook de kennisontwikkeling van medewerkers heeft de aandacht middels Kenniswerkplaatsen.
Deze ontwikkelingsaspecten staan ook centraal in het rapport van de Amersfoortse Rekenkamer, die begin 2017 onderzoek heeft uitgevoerd naar de effectiviteit en efficiëntie van de sociale wijkteams in Amersfoort. Het rapport met aanbevelingen werd unaniem aangenomen door de gemeenteraad. In 2018 nemen wij de uitvoering van de aanbevelingen ter hand.
Een van de aanbevelingen gaat over de werkdruk van de wijkteams. Die wordt nog altijd als hoog ervaren. De stichting zal in 2018 de werkdruk opnieuw onderzoeken.
Wethouder Fleur Imming
Email: wethouderimming@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Indicatoren
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
Aandeel huishoudens dat gebruik maakt van wijkteams | 3,8 % | 4,8 % | 4,7 % | Wijkteams | ToelichtingAandeel huishoudens dat gebruik maakt van wijkteamsMet de wijkteams is de toegang tot hulp en ondersteuning dichtbij huis georganiseerd. De instroom van nieuwe zaken is ten opzichte van 2016 lichtelijk afgenomen. Deze indicator is berekend op basis van het aantal personen dat in 2017 een product toegekend heeft gekregen. Het aantal personen is vervolgens omgerekend naar huishoudens. De administratieve kwaliteit binnen de wijkteams is ten opzichte van de start verbeterd en wordt verder geoptimaliseerd. Naast de zaken die we tellen door middel van indicatoren, zetten we ook in op het vertellen van verschillende aspecten. | ||
Aandeel afgeschaalde zaken in het wijkteam | 30 % | 30 % | 28 % | Wijkteams | ToelichtingAandeel afgeschaalde zaken in het wijkteamInwoners maken samen met het wijkteam een plan om de hulpvraag op te lossen. Het wijkteam helpt om vragen en zorgen aan te pakken. Indien mogelijk streven we ernaar om inwoners samen met de hulp van familie, vrienden, buren en/of zelf met (tijdelijke) ondersteuning van een wijkteams een oplossing te bereiken. Het gaat hier om het aantal zaken dat afgesloten is met reden: hulpvraag opgelost binnen sociale basisinfrastructuur, binnen eigen netwerk of op eigen kracht. In de registratie wordt bijgehouden met welke reden een zaak wordt afgesloten. Daarbij kan de wijkteammedewerker kiezen tussen verschillende mogelijkheden. Een combinatie van mogelijkheden, bijvoorbeeld inschakelen SBI en inschakelen aanvullende zorg, is niet mogelijk, terwijl dit wel regelmatig voorkomt. In dit soort gevallen wordt gekozen voor de optie aanvullende zorg. Naast de zaken die we tellen door middel van indicatoren, zetten we ook in op het vertellen van verschillende aspecten. | ||
Rapportcijfer wijkteams | 7,3 | O&S | ToelichtingRapportcijfer wijkteamsWe streven naar tevreden klanten van het wijkteam. We maken daarom samen afspraken over hoe we vragen aanpakken. Indien klanten niet tevreden zijn kunnen ze uiteraard in gesprek met het wijkteam. Daarnaast kunnen klanten terecht bij de klachten- en bezwarencoördinator van de gemeente Amersfoort. Deze functie bestaat sinds 2017 en biedt klanten van zowel de gemeente als de Stichting Wijkteams begeleiding in klachten en bezwaarprocedures vanuit een onafhankelijke positie binnen de gemeente. Het rapportcijfer is in 2017 niet gemeten. Naast de zaken die we tellen door middel van indicatoren, zetten we ook in op het vertellen van verschillende aspecten | ||||
Aandeel van de totale ambulante begeleiding geleverd door wijkteam | 45 % | 52 % | Samen Leven | ToelichtingAandeel van de totale ambulante begeleiding geleverd door wijkteamWe willen zorg graag dichtbij organiseren. We streven daarom naar een toename van het aandeel door de wijkteams geleverde ambulante begeleiding. Het gaat hier om het aandeel door het wijkteam geleverde ambulante zorg in een jaar gemeten t.o.v. van de totale geleverde ambulante zorg (ook door gespecialiseerde zorgverleners) in 2017. Het betreft zowel nieuwe zorgvragen uit 2017 als reeds lopende zorg vanuit voorgaande jaren bij zowel volwassenen als jeugd. Belangrijke opdracht voor het wijkteam is niet alleen te komen tot een goede vraagverheldering, maar ook de eventueel noodzakelijke begeleiding zelf ter hand te nemen. We zien hierin een toename ten opzichte van 2016. |
Samenwerking
GGDrU werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. In 2017 is door het Algemeen Bestuur het besluit genomen om de jeugdgezondheidszorg (JGZ) in de regio integraal te organiseren (voor kinderen van 0-18 jaar) en gezamenlijk te bekostigen op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Het pakket is gelijk voor de gehele regio Utrecht met waar mogelijk lokale accenten. De totale kosten blijven gelijk voor het hele gebied. Per 2015 is de regelgeving veranderd, waardoor de invulling van het basispakket JGZ enigszins is gewijzigd. Vanaf 1 januari 2016 vormt het Landelijk Professioneel Kader de officiële richtlijn in de sector, waaraan de Inspectie JGZ-organisaties toetst. Belangrijke elementen hierin zijn de toegenomen mogelijkheid tot een flexibeler uitvoering van de contactmomenten met kinderen en ouders en de eis om JGZ goed aan te laten sluiten bij de stelselwijziging Jeugd en het veranderende lokale zorgveld. In Amersfoort is GGDrU reeds vanaf het begin van de transities goed aangehaakt bij de veranderingen in het zorgsysteem. Een jeugdverpleegkundige van GGDrU vormt een vaste schakel tussen de wijkteams en de jeugdgezondheidszorg. Ook maakt GGDrU onderdeel uit van de keten onderwijs-zorg. Met het vaststellen van het nieuwe gezondheidsbeleid hebben wij GGDrU opdracht gegeven tot aanvullende taken om (kwetsbare) aanstaande ouders beter voor te bereiden op het ouderschap. GGDrU voert ook het Wmo-toezicht in de regio uit. Er heeft in 2017 een tussenevaluatie plaatsgevonden van de uitvoering van het toezicht. Dit heeft tot aanscherpingen geleid van procedures, alsook een aanvullende opdracht m.b.t. het toezicht op PGB-aanbieders.
GGD Regio Utrecht
Naam GGD Regio Utrecht Vestigingsplaats Zeist Webadres Programma 4. Sociaal domein Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid. Gemeentelijk belang 12,06% Financieel belang 0 2017Omvang eigen vermogen 31-12-2016 2635 30-12-2017 2756 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 14073 30-12-2017 11823 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2017 0 Bijzonderheden/actualiteiten De GGDrU gaat in 2018 ombuigingen doorvoeren om de intensiveringen, die nodig zijn om GGDrU een robuuste GGD te laten zijn, mogelijk maken. Risico's Het uitgangspunt is bovengenoemde intensiveringen door te voeren binnen de huidige financiële kaders. Het is nog niet zeker of dat lukt. Bijdrage aan deelprogramma: 4.2 Ambulante zorg en ondersteuning
GGDrU werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. In 2017 is door het Algemeen Bestuur het besluit genomen om de jeugdgezondheidszorg (JGZ) in de regio integraal te organiseren (voor kinderen van 0-18 jaar) en gezamenlijk te bekostigen op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Het pakket is gelijk voor de gehele regio Utrecht met waar mogelijk lokale accenten. De totale kosten blijven gelijk voor het hele gebied. Per 2015 is de regelgeving veranderd, waardoor de invulling van het basispakket JGZ enigszins is gewijzigd. Vanaf 1 januari 2016 vormt het Landelijk Professioneel Kader de officiële richtlijn in de sector, waaraan de Inspectie JGZ-organisaties toetst. Belangrijke elementen hierin zijn de toegenomen mogelijkheid tot een flexibeler uitvoering van de contactmomenten met kinderen en ouders en de eis om JGZ goed aan te laten sluiten bij de stelselwijziging Jeugd en het veranderende lokale zorgveld. In Amersfoort is GGDrU reeds vanaf het begin van de transities goed aangehaakt bij de veranderingen in het zorgsysteem. Een jeugdverpleegkundige van GGDrU vormt een vaste schakel tussen de wijkteams en de jeugdgezondheidszorg. Ook maakt GGDrU onderdeel uit van de keten onderwijs-zorg. Met het vaststellen van het nieuwe gezondheidsbeleid hebben wij GGDrU opdracht gegeven tot aanvullende taken om (kwetsbare) aanstaande ouders beter voor te bereiden op het ouderschap. GGDrU voert ook het Wmo-toezicht in de regio uit. Er heeft in 2017 een tussenevaluatie plaatsgevonden van de uitvoering van het toezicht. Dit heeft tot aanscherpingen geleid van procedures, alsook een aanvullende opdracht m.b.t. het toezicht op PGB-aanbieders.
Zichtbare resultaten
Zichtbaar resultaat | Voortgang | |
---|---|---|
We hebben wijkteams in elke wijk. | Uitgevoerd | |
We ontwikkelen de werkwijze en de kwaliteit van de wijkteams verder, in cocreatie met de stichting. | Doorlopend | |
Via het wijkteam kunnen mensen een beroep doen op specifieke voorzieningen of specialistische hulpverlening. Ook het wijkteam zelf biedt ambulante zorg. | Doorlopend | |
We sturen op de inzet van middelen en houden de budgetten in de gaten | Doorlopend |