Inleiding
Amersfoort is een bereikbare en verkeersveilige stad binnen het regionale verkeers- en vervoersnetwerk van Midden Nederland. Er is een optimale balans tussen de verschillende vervoerswijzen auto, fiets en openbaar vervoer. In de keuzes en afwegingen die we maken nemen we expliciet onderwerpen als leefbaarheid en duurzaamheid mee
Waar hebben wij ons geld aan uit gegeven?
Totaal
€ 6.991
100%
Financiën
* Bedragen in €1.000
| Programma | Primitieve Begroting | Begroting na wijzigingen | Gerealiseerd | Afwijking | |
|---|---|---|---|---|---|
| lastenbaten 09 MOBILITEIT | |||||
| Totaal lasten | -5.943 | -5.949 | -6.991 | -1.043 | |
| Totaal baten | 3.044 | 2.936 | 3.035 | 99 | |
| Totaal saldo | -2.899 | -3.013 | -3.956 | -943 | |
| Toevoeging aan reserve | -3.300 | -3.300 | -3.300 | 0 | |
| Onttrekking aan reserve | 2.719 | 2.719 | 44 | -2.675 | |
| Saldo programma incl. reserves | -3.480 | -3.595 | -7.213 | -3.618 | |
Analyses
Tabel: PF.09.02 Analyse verschillen programma
Analyse verschillen programma | Lasten | Baten | |
|---|---|---|---|
09 MOBILITEIT | -1.043 | -2.576 | |
1 MOBILITEIT | -1.043 | 99 | |
9 TOEVOEGING / ONTTREKKING AAN RESERVE | 0 | -2.675 |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
1. Mobiliteit | |||
De kapitaallasten zijn lager dan begroot, omdat investeringen met betrekking tot bereikbaarheidsprojecten en VERDER projecten zijn vertraagd. Er is sprake van een lagere investering selectieve toegang. | 424 | I | |
Via programma 9 is een bijdrage geboekt aan project aansluiten Amersfoort nachtnet NS. Deze bijdrage wordt gedekt uit de Reserve Stedelijke Vernieuwing (RSV). Zie hiervoor ook mutaties reserves. | -44 | I | |
Er is sprake van minder onderhoud en vandalisme met betrekking tot selectieve toegang. | 33 | I | |
Project reconstructie A28 Hogeweg is afgerond. Op het gehele project is sprake van een tekort van € 1.040. Dit nadeel is ontstaan, doordat de rechter uitspraak heeft gedaan, in nadeel van de Gemeente. Met dit risico is rekening gehouden binnen de RSV. Voorgesteld wordt echter dit bedrag ten laste van het jaarrekening saldo te brengen, aangezien de Reserve Stedelijke Vernieuwing niet bedoeld is voor dekking van dergelijke risico's. | -1.040 | I | |
Om op termijn aan onze financiële verplichting voor knooppunt Hoevelaken te voldoen, wordt jaarlijks € 600.000 gestort in de reserve Knooppunt Hoevelaken. De dekking van deze storting komt deels uit belasting verhoging (€ 300.000) en deels uit verkeersbudgetten (€ 300.000). Deze laatste is in 2017 als last genomen, gecompenseerd door incidentele voordelen. | -300 | I | |
Het budget voor onderhoud van de verkeersregelinstallaties (vri's) is niet meegegroeid met het aantal vri's in de stad. Daarnaast is ook de inflatie niet gecorrigeerd in de budgetten. Met ingang van 2018 is het budget op orde gebracht via de kadernota. Voor 2017 is echter nog sprak van een incidenteel nadeel. | -165 | I | |
De baten van het maaiveldparkeren zijn in 2017 hoger dan begroot. De economische ontwikkelingen hebben daar een belangrijke invloed op. | 82 | I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
Analyse Reserves | |||
De beschikbare kredieten voor mobiliteit zijn in 2017 niet uitgegeven waardoor de onttrekking uit de reserve RSV en Verder achterwege blijven. | -2.675 | I |
Tabel: PF.09.03 Analyse investeringen in uitvoering
Totale begroting na wijziging | Rekening | Afwijking | Toelichting | |
|---|---|---|---|---|
Investeringen met economisch nut | ||||
Projecten RSV Bereikbaarheid | 1.219 | 0 | 1.219 | Investeringen met betrekking tot bereikbaarheidsprojecten zijn vertraagd. Zodoende is er nog geen aanspraak gemaakt op het in 2017 beschikbaar gestelde krediet. |
Projecten VERDER | 1.500 | 0 | 1.500 | Investeringen met betrekking tot verder projecten en zijn vertraagd. Zodoende is er nog geen aanspraak gemaakt op het in 2017 beschikbaar gestelde krediet. |
Vervanging verkeersregelinstallaties | 307 | 0 | 307 | Voorbereidingen zijn getroffen en opdracht is verleend. Uitvoering in 2018. |
Fietsplan | 1.000 | 128 | 872 | Een aantal projecten zijn in voorbereiding en een aantal projecten in uitvoering (rotonde Holkerweg-Paladijnenweg, comfort verbeteringen Arnhemseweg Noord). |
Totaal investeringen | 4.026 | 128 | 3.898 |
Risico's
Onderstaand de top 3 van financiële risico’s die voor dit programma geïnventariseerd zijn. Dit laat onverlet dat er naast de financiële risico’s, ook andere risico’s kunnen zijn. Die zijn hier niet in meegenomen.
Tabel: PF.09.05 Financiële risico's
Nr. | Risico | Beheersmaatregel | Benodigde weerstands-capaciteit in € mln. | Portefeuille-houder |
|---|---|---|---|---|
1 | Project Westelijke ontsluiting Retentiebassin tussen spoor en Barchman-Wuytierslaan heeft te geringe capaciteit. | 1. Frequent kostenramingen opstellen 2. Kostenraming laten toetsen door een onafhankelijke derde 3. Kostenafwegingen maken bij doorvoeren van scopewijzigingen 4. Grondverwerving inzichtelijk maken 5. Voldoende capaciteit op grondverwerving 6. Extra budget aanvragen. | 0,3 | Wethouder Buijtelaar |
2 | Project Westelijke ontsluiting Onvoorziene vondsten in de ondergrond (keien, verontreinigingen) leiden tot vertraging en hogere kosten. | 1. Gerichte analyse door geotechnisch specialist op omvang risico ter plaatse van de aan te brengen constructies in de groen 2. Opstellen Plan van Aanpak voor veldonderzoek (bv. grondradar) om harde objecten te detecteren 3. Alternatieve uitvoeringsmethodieken beschouwen in ontwerp en beoordelen op ‘robuustheid’ op aantreffen zwerfkeien 4. Uitvoeringsmethodieken contractueel voorschrijven of uitsluiten 5. Extra TVP's reserveren om tegenvallers in het aanbrengen van constructies in de ondergrond op te vangen | 0,2 | Wethouder Buijtelaar |
3 | Project Westelijke ontsluiting Diepgang ontwerp mbt fundering en uitvoeringswijze onvoldoende | 1. Conservatief ontwerp en ramen 2. Aanvullend onderzoek uiterlijk voor aanbestedingsdossier uitvoeren 3. Aanvullend onderzoek door aannemer laten uitvoeren na aanbesteding. | 0,2 | Wethouder Buijtelaar |
