Belangrijke gebeurtenissen
Nieuwe doelgroepen voor Werk en Inkomen
In Amersfoort zagen we in 2017 net als landelijk dat de stijging van het aantal inwoners in de bijstand is gestagneerd. Door het economische herstel zijn er steeds minder werklozen en dus ook minder inwoners die na een periode van werkloosheid terugvallen in de bijstand. Tegelijkertijd zien we dat nieuwe groepen, zoals de statushouders die gehuisvest zijn in Amersfoort en inwoners met een gedeeltelijke arbeidsbeperking (die geen recht meer hebben op wajong en WSW) nu nog zorgen voor een beperkte groei van de bijstand in 2017.
Amersfoort heeft in vergelijking met andere gemeenten met 100.000 tot 300.000 inwoners nog steeds relatief weinig huishoudens met een bijstandsuitkering. Door o.a. de verhoogde instroom van statushouders en cliënten met een arbeidsbeperking zien we meer cliënten met een relatief grotere afstand tot de arbeidsmarkt zij worden ondersteund vanuit Arbeidsintegratie om passend werk te vinden.
In 2017 hebben we mede op basis van de minima-effectrapportage van het NIBUD ook scherper in beeld gekregen dat naast de groep inwoners die we ondersteunen vanuit de Participatiewet er nog een grote groep inwoners is die moeite heeft met rondkomen en daardoor ook kwetsbaar is als het gaat om participeren in Amersfoort. Hiervoor hebben we een pakket aan maatregelen genomen waar we in 2018 mee aan de slag gaan om meer inwoners te bereiken die graag mee willen doen in de stad.
Klanttevredenheidsonderzoek
In 2017 is een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Klanten met een bijstandsuitkering waarderen onze dienstverlening in 2017 met een 7,7 gemiddeld iets hoger dan in 2012 (7,6). Daarnaast zien we verbeteringen op nagenoeg alle onderdelen van onze dienstverlening, waarbij met name de telefonische bereikbaarheid flink hoger scoort dan in 2012 (van een 6,8 naar een 7,4). Circa 90% van de respondenten waarderen ons klantmanagement en onze trajectbegeleiding bij re-integratie, een hoge score. Een groter deel van onze doelgroep heeft in 2017 een (zeer) grote afstand tot de arbeidsmarkt wat een intensievere aanpak vraagt. Dat de klanttevredenheid en waardering voor onze dienstverlening goed is, vinden we ook in dit licht positief.
Doorontwikkeling Minimabeleid
In samenwerking met de stad (maatschappelijk middenveld en burgers) heeft het college afgelopen jaar voorstellen voor de doorontwikkeling van het minimabeleid opgesteld. Hierbij is ook op basis van onderzoek (o.a. door het Nibud) gekeken waar de behoefte aan extra ondersteuning het grootst is en op welke manier deze steun het beste kan worden gegeven. De gemeenteraad heeft ingestemd met de voorstellen en er daarmee voor gekozen om inwoners met een laag inkomen de komende jaren extra te ondersteunen om mee te kunnen doen in de maatschappij. Een grotere groep kinderen krijgt (via Stichting Leergeld) ondersteuning bij binnen en buitenschoolse activiteiten, bijvoorbeeld door een laptop in bruikleen te krijgen. Ook kunnen (via het Jeugdsport –en Cultuurfonds) meer kinderen gaan sporten of muziek maken. Daarnaast komen er kledingvouchers voor pubers en is er besloten om te investeren in huiswerkbegeleiding en bijles.
Ook is besloten om volwassenen met een laag inkomen te ondersteunen met een bijdrage. Deze bijdrage kan gebruikt worden om lid te worden van een sport- of muziekvereniging, een culturele cursus te volgen, het theater, de bioscoop of musea te bezoeken, lid te worden van de bibliotheek of een OV kaart met kortingspas aan te schaffen. Daarbij gaat de gemeente nauw samenwerken met haar partners in de stad om het bereik van de bestaande én nieuwe regelingen voor minima te verhogen door de aanvraag zo makkelijk mogelijk te maken. Dit wordt o.a. gerealiseerd door de opzet van een digitaal platform. Bovendien ontwikkelen we gerichte communicatieacties voor doelgroepen die we nog onvoldoende bereiken.
Beleidsevaluatie Participatiewet.
In 2017 heeft de permanente beleidsevaluatie Participatiewet plaatsgevonden. Tijdens de evaluatiebijeenkomst gaf de raad aan over het algemeen blij te zijn met de positie van Amersfoort binnen het veld van re-integratie en participatie van mensen die onder de Participatiewet vallen. De raad gaf een aantal aandachtspunten mee voor de voortzetting van het beleid, onder meer gericht op samenwerking met UAF, experimenten in de bijstand, aandacht voor regelluwheid, enz. Wij zullen het re-integratiebeleid voortzetten met inachtneming van de door de raad genoemde aandachtspunten.
Fraudebeleidskader
In 2017 is een beleidskader voor fraudebestrijding op het gebied van de Participatiewet vastgesteld. Ook is een start gemaakt met de ontwikkeling van het Fraudebeleid Sociaal Domein met als doel tot rechtmatige besteding van zowel uitkerings- als zorgbudgetten te komen. Uiteindelijk zal het fraudebeleidskader voor de Participatiewet integraal onderdeel vormen van het brede Fraudebeleidskader Sociaal Domein.
Wethouder Menno Tigelaar
Email: wethoudertigelaar@amersfoort.nlPortefeuillehouders
Menno Tigelaar
Wethouder
Indicatoren
Sociaal domein
Werk en inkomen
Aantal uitkeringen bijstand
Aantal uitkeringen bijstand
Toelichting
Het betreft hier uitkeringen volgens de Participatiewet (vóór 2015 de Wet Werk en Bijstand). Naast het aantal genoemde uitkeringen zijn er ook nog bijzondere bijstandsuitkeringen aan o.a. daklozen, cliënten in een inrichting of blijf-van-mijn-lijfhuis en 50+ers met een IOAW-uitkering. De totale groep inwoners die afhankelijk is van een bijstandsuitkering ligt inmiddels circa 480 hoger. Aantallen zijn afgerond en de jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar.
Sociaal domein
Werk en inkomen
Ontwikkeling bestand t.o.v. landelijke lijn
Ontwikkeling bestand t.o.v. landelijke lijn
Toelichting
De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. We kijken hierbij naar de landelijke CBS cijfers.
De Divosa benchmark kijkt naar de index (groei/daling) van het aantal betaalde uitkeringen in december t.o.v. voorgaand jaar.
Sociaal domein
Werk en inkomen
% voorkomen uitkeringen door preventie t.o.v. de instroom
% voorkomen uitkeringen door preventie t.o.v. de instroom
Toelichting
De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. Het aandeel voorkomen uitkeringen bestaat uit de uitkeringen die met de aanpak aan de poort worden voorkomen, het gaat daarbij om het voortijdig vinden van werk en handhaving aan de poort.
Sociaal domein
Werk en inkomen
% uitstroom naar werk
% uitstroom naar werk
Toelichting
De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar.
Sociaal domein
Werk en inkomen
Aantal aanvragen schuldhulpverlening
Aantal aanvragen schuldhulpverlening
Toelichting
Sociaal domein
Werk en inkomen
Schuldregeling succesvol afgerond
Schuldregeling succesvol afgerond
Toelichting
Overzicht Indicatoren
Indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
Aantal uitkeringen bijstand | 2.900 | 3.025 | 3.140 | 3.137 | 3.178 | Sociale Zekerheid | ToelichtingAantal uitkeringen bijstandDe groep inwoners die we ondersteunen met een bijstandsuitkering vanuit de participatiewet is de afgelopen jaren en komende jaren aan het veranderen. Door de afbouw van andere regelingen zoals de WSW en de Wajong komen er meer inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt in de bijstandspopulatie. Ook de instroom van een relatief grote groep statushouders zorgde in 2017 voor een toename van het aantal inwoners met bijstand met bovendien een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Amersfoort had een achterstand in het huisvesten van statushouders waardoor de stijging van het bestand hier nog wat langer duurde. In het tweede halfjaar van 2017 zagen we ook in Amersfoort een daling als gevolg van het economische herstel. Per saldo zagen we een lichte stiijging van 0.1% t.o.v. 1 januari 2017. De beginstand van 2017 was door naijleffecten lager dan in het jaarverslag 2016 ingeschat (3098 i.p.v. 3140). Ten opzichte van de geactualiseerde beginstand van 2017 zien we een lichte toename van het bestand van 0.1% tegenover een landelijke daling die op basis van voorlopige cijfers ruim 1% bedraagt. Het betreft hier uitkeringen volgens de Participatiewet (vóór 2015 de Wet Werk en Bijstand). Naast het aantal genoemde uitkeringen zijn er ook nog bijzondere bijstandsuitkeringen aan o.a. daklozen, cliënten in een inrichting of blijf-van-mijn-lijfhuis en 50+ers met een IOAW-uitkering. De totale groep inwoners die afhankelijk is van een bijstandsuitkering ligt inmiddels circa 480 hoger. Aantallen zijn afgerond en de jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. |
Ontwikkeling bestand t.o.v. landelijke lijn | 4 % | 1 % | -1 % | 1 % | -1 % | Benchmark Divosa | ToelichtingOntwikkeling bestand t.o.v. landelijke lijnAmersfoort heeft een lage bijstandsdichtheid. Dit betekent dat de instroom van nieuwe doelgroepen procentueel meer impact heeft dan bij andere grote gemeenten. De daling van de bijstand is in Amersfoort vertraagd door het inlopen va de achterstand met het huisvesten van statushouders. Hierdoor wijken we in 2017 qua bestandsontwikkeling negatief af van de landelijke lijn. Het tweede halfjaar 2017 zagen we ook in Amersfoort een daling van het bestand. De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. We kijken hierbij naar de landelijke CBS cijfers. De Divosa benchmark kijkt naar de index (groei/daling) van het aantal betaalde uitkeringen in december t.o.v. voorgaand jaar. |
Instroom in de uitkering | 900 | 925 | 850 | 800 | 900 | Sociale Zekerheid | ToelichtingInstroom in de uitkeringWe zagen in 2017 door een afbouw van andere regelingen (o.a. WSW en Wajong) en door de instroom van statushouders nog steeds relatief veel instroom van cliënten. Tegelijkertijd zien we door het economisch herstel ook een afname. Per saldo zien we eind van het jaar een daling van de instroom t.o.v. voorgaande jaren. Het betreft aantal uitkeringen aan volwassen personen dat is ingestroomd in een bijstandsuitkering. De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. |
% cliënten die langer dan een jaar een uitkering hebben en stijgen op de re-integratieladder | 22 % | 17 % | 31 % | 37 % | Sociale Zekerheid | Toelichting% cliënten die langer dan een jaar een uitkering hebben en stijgen op de re-integratieladderWe streven ernaar om alle cliënten optimaal mee te laten doen. In 2017 zagen we dat circa 31 % binnen een jaar een stap dichterbij de arbeidsmarkt komt. Circa de helft van de cliënten volgt een re-integratie traject om met meer vaardigheden de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen. De groep die geen traject volgt heeft de maximaal haalbare vorm van participatie bereikt of kan (tijdelijk) niet deelnemen. Steeds meer cliënten hebben meer tijd nodig of hebben de maximale haalbare participatie reeds behaald. Alle cliënten in de participatiewet worden ingedeeld op de re-integratieladder bestaande uit negen treden. Met de beweging op de ladder laten we zien in welke mate cliënten die tenminste een jaar een uitkering hebben in een jaar de afstand tot de arbeidsmarkt hebben kunnen verkleinen. De zeer succesvolle klanten stromen al binnen een jaar uit naar werk en worden in dit cijfer dus niet meegenomen. | |
% voorkomen uitkeringen door preventie t.o.v. de instroom | 36 % | 47 % | 51 % | 36 % | 40 % | Sociale Zekerheid | Toelichting% voorkomen uitkeringen door preventie t.o.v. de instroomIedereen die kan werken gaat werken en wordt dus nog voor toekenning van de uitkering aan het werk geholpen. Kansrijke cliënten hebben bij een aantrekkende economie geen ondersteuning nodig en melden zich niet meer, omdat ze geen uitkering meer nodig hebben. De groep die zich wel meldt heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt. We zien hierdoor een daling van het aandeel voorkomen uitkeringen. De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. Het aandeel voorkomen uitkeringen bestaat uit de uitkeringen die met de aanpak aan de poort worden voorkomen, het gaat daarbij om het voortijdig vinden van werk en handhaving aan de poort. |
% uitstroom naar werk | 37 % | 39 % | 41 % | 46 % | 50 % | Werk en Inkomen | Toelichting% uitstroom naar werkRegulier werk is indien mogelijk altijd het streven om daarmee bijstandsafhankelijk te beëindigen. Door het economisch herstel zien we een toename van de uitstroom naar regulier werk of als zelfstandige. Daarnaast is ook nog 6% uitstroom naar het onderwijs met studiefinanciering gerealiseerd in 2017. De jaarcijfers gelden per ultimo van dat jaar. |
Aantal aanvragen schuldhulpverlening | 1.429 | 1.383 | 1.348 | 1.025 | 1.400 | Stadsring 51 | |
Schuldregeling succesvol afgerond | 68 % | 72 % | 83 % | 88 % | 72 % | Stadsring 51 | |
Gerealiseerde garantiebanen in het kader van het Sociaal Akkoord | 37 | 237 | 44 | 81 | 75 | Werk en Inkomen | ToelichtingGerealiseerde garantiebanen in het kader van het Sociaal AkkoordDe banenafspraak in het kader van het Sociaal akkoord is een afspraak tussen werkgevers-, werknemersorganisaties en het Rijk om extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking te realiseren. Het netto aantal banen uit de banenafspraak is landelijk toegenomen. Er zijn ruim 24 duizend extra banen gekomen via een regulier dienstverband en bijna 9.000 extra banen via een uitzendcontract of detachering ten opzichte van de nulmeting eind december 2012, volgens de rapportages banenafspraak derde kwartaal 2017 van het UWV. Ook in 2017 hebben werkgevers in de markt meer banen voor mensen met een beperking ingericht dan in het Sociaal akkoord is afgesproken. Daar staat tegenover dat overheidswerkgevers de doelstelling niet haalden. De landelijke afspraak is naar regionaal niveau vertaald. Binnen de regionale afspraak hanteren we voor Amersfoort een aandeel van 50% van de regio voor het vaststellen van de doelstelling. We zien op regionaal niveau dezelfde trends als landelijk. Het aantal gerealiseerde banen voor 2017 wordt pas vastgesteld in juli 2018. Het hier vermelde realisatiecijfers voor 2017 is dan ook een voorlopig cijfer op basis van de trendrapportage banenafspraak Q3 2017. Regionaal zijn er tot en met Q3 in 2017 (cumulatief): 800 banen gerealiseerd. Ten opzichte van 2016 is dat een toename van 162 binnen de regio. Wanneer we uitgaan van een aandeel van 50% voor Amersfoort dan is het realisatiecijfer t/m Q3 2017: 81. Het is dus nog niet aan te geven wat de totale realisatie in 2017 zal zijn, maar uit de rapportages Banenafspraak over de stand van zaken van het UWV blijkt dat we de taakstelling over 2017 ruimschoots gaan halen. - In Amersfoort hebben we in 2015 net als landelijk de detacheringen vanuit de WSW bij de gerealiseerde garantiebanen ondergebracht. Hierdoor lijkt het alsof er in 2015 meer banen zijn gerealiseerd. Feitelijk is het een administratieve wijziging t.o.v. de andere jaren. - Er zijn overigens meer banen ontstaan dan in de indicator vermeld staan; het totaal aantal banen is namelijk het resultaat van aantal gecreëerde banen minus het aantal verdwenen banen. Dat betekent dat er meer banen gecreëerd zijn dan het jaarlijkse realisatiecijfer weergeeft, omdat ook de verdwenen banen gecompenseerd moeten worden. De regionale inspanning onder werkgevers is daarmee dus groter dan het realisatiecijfer laat zien. |
Personen met een bijstandsuitkering per 1000 inwoners | 38 | 39 | 39 | CBS - Particpatiewet | ToelichtingPersonen met een bijstandsuitkering per 1000 inwonersHet betreft het aantal personen per 1.000 inwoners van 18 jaar en ouder. De bijstandsdichtheid is in Amersfoort in vergelijking met grote gemeenten van 100.000- 300.000 laag. Bij de andere grote gemeenten is deze namelijk 50 personen per 1.000 inwoners. We verwachten een lichte toename van het aandeel personen met bijstand. Het betreft een indicator die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dient te worden opgenomen in de Begroting. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl. | ||
Meer inwoners met een laag inkomen bereiken met het financieel vangnet en overige minimaregelingen | Werk en Inkomen | ToelichtingMeer inwoners met een laag inkomen bereiken met het financieel vangnet en overige minimaregelingenWe gaan het aandeel toekenningen meten aan cliënten zonder bijstandsuitkering als aandeel van het totaal aantal toekenningen. De maatregelen om het bereik te verhogen moeten nog vastgesteld worden. Hierdoor is het niet mogelijk om al streefcijfers op te nemen in de begroting. We willen huishoudens met een laag inkomen financieel ondersteunen indien er knellende financieel bijzondere omstandigheden zijn. De huishoudens die een laag inkomen hebben op basis van werk of andere uitkeringen (zoals arbeidsongeschiktheid) maken minder gebruik van de minimaregelingen. We willen het bereik onder deze doelgroep vergroten. | |||||
Aandeel door handhaving beëindigde uitkeringen | 6 % | Werk en Inkomen | ToelichtingAandeel door handhaving beëindigde uitkeringenWe meten het aandeel beëindigde uitkeringen waarbij het recht niet meer is vast te stellen als gevolg van het niet meewerken aan de inlichtingenplicht en het aandeel door fraude beëindigde uitkeringen ten opzichte van alle beëindigde uitkeringen. Primair is de inzet gericht op fraudepreventie door o.a. goede informatie. Aanvullend handhaven we rechtmatigheid via diverse controles. |
Algemene toelichting
Naast de indicatoren die door de gemeente zelf per programma zijn opgenomen, zijn er indicatoren die vanuit het rijk (Besluit Begroting en Verantwoording) verplicht dienen te worden opgenomen in de Begroting. Er zijn geen streefcijfers voor benoemd. Zie ook www.waarstaatjegemeente.nl. Er is nog geen actueel cijfer op deze site geplaatst. Op basis van UWV gegevens weten we echter wel dat het aantal jongeren dat de WW instroomt fors is gedaald met 20%.
BBV-indicatoren
Omschrijving | Realisatie | Streefwaarde | Bron | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |||
% werkloze jongeren | 1,73 % | Verwey Jonker Instituut | Toelichting% werkloze jongeren% werkloze jongeren in de leeftijd van 16-22 jaar op basis van Verwey Jonker Instituut. Bij grote gemeenten was het realisatiecijfer in 2015 ook 1.73%. Het cijfer zegt overigens weinig, omdat ze gebaseerd zijn op WW-registraties bij het UWV. De meeste werkloze jongeren hebben geen recht op een WW-uitkering en staan daardoor niet geregistreerd. We streven naar een sluitende aanpak voor jongeren van 16-27 waarbij we werkloosheid onder jeugd willen beperken. | ||||
Netto arbeidsparticipatiegraad | 69,1 % | 69,1 % | 70,1 % | CBS - Arbeidsdeelname | ToelichtingNetto arbeidsparticipatiegraadHet percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de potentiële beroepsbevolking. De indicator staat op www.waarstaatjegemeente.nl bij de indicatoren uit het Besluit Begroting en Verantwoording die het Rijk verplicht stelt in de Begroting. In Amersfoort streven we om iedereen (naar vermogen) te laten deelnemen op de arbeidsmarkt. De arbeidsparticipatie in Amersfoort is hoog doordat er veel tweeverdieners zijn. Bij andere grote gemeenten is dit aandeel namelijk 65.8%. | ||
Aantal inwoners per 1000 inwoners met een lopende re-integratievoorziening | 45 % | 49,6 % | CBS - Participatiewet | ToelichtingAantal inwoners per 1000 inwoners met een lopende re-integratievoorzieningHet CBS telt hiervoor het aantal re-integratievoorzieningen per 1000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar over een halfjaar. Dit cijfer is niet vergelijkbaar met het cijfer van andere gemeenten omdat de wijze van registreren verschillend is. Tijdens een traject worden vaak meerdere activiteiten ingezet. Deze activiteiten registeren we in Amersfoort als aparte voorzieningen. Bij veel andere gemeenten wordt het traject vaak als een voorziening geteld. Het streven is om iedereen naar vermogen te laten deelnemen. Hiervoor krijgen circa 1700 personen ondersteuning middels re-integratie. | |||
Aandeel kinderen in uitkeringsgezinnen | 5,14 % | Verwey Jonker Instituut | ToelichtingAandeel kinderen in uitkeringsgezinnenHet percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen was volgens Verwey Jonker in Amersfoort in 2015 5.14% tegenover 7.86% bij grote gemeenten (100.000-300.000 inwoners). De inzet van de Gemeente Amersfoort is gericht op participatie van kinderen in armoede. |
Samenwerking
Particuliere initiatief
In het kader van het financiële vangnet stemmen we af met de instellingen betrokken bij het armoedevraagstuk, zoals Pact SamSam, Stichting Leergeld, Sociaal Fonds Amersfoort, Voedselfocus Amersfoort, Jeugdsport- en cultuurfonds, en andere.
Stadsring 51. In opdracht van de gemeente voert Stadsring 51 de integrale schuldhulpverlening in Amersfoort uit. Stadsring 51 is samen met veel particuliere initiatieven partner in de bestrijding van armoede in Amersfoort.
Indebuurt033. De nieuwe welzijnsorganisatie Indebuurt033, speelt een grote rol bij het vroegtijdig signaleren van isolement, financiële problemen en armoede en is daarmee een belangrijke partner bij onze inzet om mensen te laten participeren en armoede te voorkomen.
Wetenschap. Belangrijk bij het inzetten van interventies en instrumenten binnen Werk en Inkomen is weten wat werkt. We zijn daarom voortdurend bezig met evaluatie en verbetering. We doen dit onder meer in samenwerking met het Kenniscentrum Sociale Innovatie van de Hogeschool Utrecht en TNO
RWA/Amfors. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen.
De NV Amfors voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.
Regionaal Werkvoorzieningschap Amersfoort en omstreken (RWA)
Naam Regionaal Werkvoorzieningschap Amersfoort en omstreken (RWA) Vestigingsplaats Amersfoort Webadres www.amfors.nl
Programma 4.Sociaal Domein Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors. Gemeentelijk belang 70,47% Financieel belang 2017Omvang eigen vermogen 31-12-2016 0 30-12-2017 0 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 16169 31-12-2016 15265 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 -5523 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Loonkosten/premies zouden harder kunnen stijgen dan compensatie vanuit het Rijk met een nadelig gevolg op het financieel resultaat. Veranderingen in de (landelijke) uitstroom kunnen een nadelig effect hebben op de verdeling van de door het Rijk beschikbaar gestelde subsidiemiddelen. Bijdrage aan deelprogramma: 4.5 Werk en Inkomen
RWA/Amfors. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen.Amfors Holding
Naam Amfors Holding Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 4. Sociaal Domein Rechtsvorm BV (Besloten Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Gemeentelijk belang 53,56% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 2500 31-12-2016 2500 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 4157 30-12-2017 3751 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 2083 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Het operationeel resultaat van Amfors is sterk afhankelijk van (gemeentelijke) omzet. Fluctuaties daarin kunnen het resultaat, en daarmee de gemeentelijke bijdrage, negatief beïnvloeden. Amfors heeft nog geen definitieve afspraken met de belastingdienst weten te maken omtrent het niet VPB-plichtig zijn. Het is de verwachting dat Amfors niet VPB-plichtig zal zijn, maar er is nog geen definitief uitsluitsel. Bijdrage aan deelprogramma: 4.5 Werk en Inkomen
De NV Amfors voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.
Zichtbare resultaten
Zichtbaar resultaat | Voortgang | |
---|---|---|
We realiseren Garantiebanen. | Doorlopend | |
We begeleiden mensen naar werk | Doorlopend | |
We richten ons op de preventie en aanpak van fraude. | Doorlopend | |
We bieden een vangnet. | Doorlopend | |
We hebben een sluitende aanpak voor alle kwetsbaren in Amersfoort. | Doorlopend |