Inleiding
We willen een financieel gezonde gemeente zijn en hebben hiervoor een solide en degelijk financieel beleid gevoerd. Onze weerstandsratio is groter dan één, de structurele lasten zijn gedekt met structurele baten en onze leningportefeuille is zowel in 2017 als in de jaren ervoor (fors) afgenomen.
Financiën
* Bedragen in €1.000
| Programma | Primitieve Begroting | Begroting na wijzigingen | Gerealiseerd | Afwijking | |
|---|---|---|---|---|---|
| lastenbaten | |||||
| Totaal lasten | -8.303 | -8.359 | -8.950 | -592 | |
| Totaal baten | 332.388 | 332.388 | 346.957 | 14.569 | |
| Totaal saldo | 324.086 | 324.030 | 338.007 | 13.977 | |
| Toevoeging aan reserve | -9.124 | -22.168 | -19.449 | 2.719 | |
| Onttrekking aan reserve | 17.436 | 48.145 | 47.165 | -980 | |
| Saldo programma incl. reserves | 332.398 | 350.006 | 365.722 | 15.716 | |
Analyses
Tabel: PF.12.02 Analyse verschillen programma
Analyse verschillen programma | Lasten | Baten | |
|---|---|---|---|
12 FINANCIEN EN BELASTINGEN | 2.127 | 13.589 | |
1 ALGEMENE BATEN EN LASTEN | -29 | -180 | |
2 ALGEMENE UITKERING GEMEENTEFONDS | 0 | 14.641 | |
3 BELASTINGEN EN HEFFINGEN | -522 | -382 | |
4 GELDLENINGEN EN BELEGGINGEN | -41 | 490 | |
9 TOEVOEGING / ONTTREKKING AAN RESERVE | 2.719 | -980 |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
1. Algemene baten en lasten | |||
Er is in 2017 geen gebruik gemaakt van de post onvoorzien. | 100 | I | |
Jaarlijks brengen wij rente in rekening bij het OBV Vathorst met betrekking tot de Wijkse Voorzieningen Vathorst. Door de fasering van de op te leveren woningen, lagen de aantallen hiervoor lager dan de oorspronkelijke raming. Hierdoor brengen wij minder in rekening. | -180 | I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
2. Algemene uitkering gemeentefonds | 14.641 | ||
In de begroting 2017 is de Algemene Uitkering berekend op basis van de meicirculaire 2016. In de zomerrapportage 2017 is de Algemene Uitkering herberekend op basis van de septembercirculaire 2016 en de meicirculaire 2017. In de zomerrapportage is een positief effect van € 6,4 miljoen gemeld. Na het opstellen van de zomerrapportage zijn er nog twee circulaires verschenen, namelijk de september- en decembercirculaire 2017. Eind 2017 is uiteindelijk sprake van een ruim € 14,6 miljoen hogere realisatie. Deze totale afwijking tussen begroting en realisatie bestaat uit twee onderdelen, te weten accresmutaties en taakmutaties. | |||
Accresmutaties | 1.359 | I | |
Taakmutaties | |||
De afwijking op de taakmutaties uit de diverse circulaires telt op tot een bedrag van € 13.282. Deze taakmutaties zijn in principe budgetneutraal. De voor- en nadelen komen in de beleidsprogramma's terug. In de zomerrapportage 2017 is reeds aangegeven dat, op basis van de septembercirculaire 2016 en de meicirculaire 2017, sprake is van een circa € 4,1 miljoen hogere bate inzake de diverse taakmutaties. Dit betreft met name extra middelen voor armoedebestrijding onder kinderen, asielinstroom, buurtsportcoaches, innovatieve aanpak energie en de integratie uitkering Sociaal Domein. | |||
- Bodemsanering voormalige Vetgasfabriek (programma 3) | 7.550 | I | |
- Innovatie aanpak energie (programma 3) | 625 | I | |
- Buurtsportcoaches (programma 4, 5, 6 en 11) | 620 | I | |
- Asielinstroom (programma 4) | 732 | I | |
- Asiel participatie en integratie (programma 4) | 406 | I | |
- Armoedebestrijding kinderen (programma 4) | 740 | I | |
- Verander- en versnellingstraj. Sociaal Domein (programma 4) | 150 | I | |
- Integratie uitkering Sociaal Domein (programma 4) | 1.936 | I | |
- Overige uitkeringen (div. programma's) | 341 | I | |
- Overige kleinere afwijkingen met betrekking tot taakmutaties (o.a. aanpak jihadisme, maatschappelijke opvang en WMO) (div. programma's) | 182 | I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
3. Belastingen en heffingen | |||
Zoals in de zomerrapportage reeds aangekondigd is de leegstand van panden toegenomen, is er sprake van tegenvallende nieuwbouw en meer omzettingen van bestaande gebouwen naar woonfunctie. De heffingsgrondslag verandert (vermindert) hierdoor en de realisatie van de OZB blijft achter bij de verwachting. | -250 | S | |
Kleine voor- en nadelen op afvalstoffen- en rioolheffing en precario- en hondenbelasting. | -284 | I | |
Mutaties in de formatie leiden, mede als gevolg van wijzigingen in de BBV-regelgeving met betrekking tot de toedeling van de personele lasten aan de taakvelden, tot afwijkingen op de personele baten en/of lasten. | -297 | 195 | I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
4. Geldleningen en beleggingen | |||
De uitkering van dividend is aanzienlijk hoger uitgevallen onder andere bij Rova en BNG. | 666 | I | |
In de rentesfeer zijn onderstaande afwijkingen te noemen: | |||
Nadeel in de rente voor de hypotheken van ambtenaren wegens de aflossingen die in 2017 zijn gedaan voor ongeveer € 18 miljoen o.a. als na-ijl effect op de fiscale maatregel van 1-1-2016, de alsmaar lage rentestand in 2017 en omdat men boetevrij kon aflossen; | 247 -288 | -597 421 | I I I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
Analyse Reserves | |||
Saldireserve: Toevoegingen | |||
De beschikbare kredieten voor mobiliteit zijn in 2017 niet uitgegeven waardoor de onttrekking uit de reserve RSV en Verder achterwege blijven. Daardoor blijft ook de dotatie aan de Saldireserve achterwege. | 2.719 | I | |
Reserve Stedelijke Voorzieningen: Onttrekkingen | -975 | I |
Tabel: PF.12.03 Analyse investeringen in uitvoering
Totale begroting na wijziging | Rekening | Afwijking | Toelichting | |
|---|---|---|---|---|
Investeringen met economisch nut | ||||
Vervangingsinvesteringen algemeen | 558 | 0 | 558 | Dit betreft het restant krediet van |
Totaal investeringen | 558 | 0 | 558 |
Risico's
Onderstaand de top 3 van financiële risico’s die voor dit programma geïnventariseerd zijn. Dit laat onverlet dat er naast de financiële risico’s, ook andere risico’s kunnen zijn. Die zijn hier niet in meegenomen.
Tabel: PF.12.05 Financiële risico's
Nr. | Risico | Beheersmaatregel | Benodigde weerstands-capaciteit in € mln. | Portefeuille-houder |
1 | Er komt vanuit de algemene uitkering minder geld binnen dan waarmee we in de meerjarenbegroting rekening hebben gehouden. | In de gaten houden van de ontwikkelingen op het terrein onder andere op dit terrein aan de hand van circulaires. | 0,8 | Wethouder Buijtelaar |
2 | Grondexploitatie Vathorst | De risico's binnen Vathorst worden gedurende het jaar gemonitord en wordt over gerapporteerd bij de herziening van de grondexploitaties. | 0,7 | Wethouder Buijtelaar |
3 | Verbonden partijen kunnen niet voldoen aan verplichtingen. | We volgen nauwgezet de aandeelhoudersvergaderingen en zullen daar war nodig actie ondernemen. | 0,4 | Wethouder Buijtelaar |
