Inleiding
We willen een gezonde, vitale stad zijn waarin zoveel mogelijk Amersfoorters sporten en bewegen. Sporters willen we faciliteren in de sport van hun keuze en degenen die nog niet sporten en bewegen stimuleren om actiever te worden. Sporten en bewegen leveren een belangrijke bijdrage aan een gezonde leefstijl en heeft een grote maatschappelijke meerwaarde. Om de positieve aspecten van sport ten volle te benutten werken we samen met andere terreinen zoals gezondheid, onderwijs en de openbare ruimte. Samen met sterke, brede, florerende sportverenigingen die effectief en efficiënt zijn in het gebruik van hun voorzieningen, willen we de ambities uit de sportnota waarmaken.
Waar hebben wij ons geld aan uit gegeven?
Totaal
€ 7.682
100%
Financiën
* Bedragen in €1.000
| Programma | Primitieve Begroting | Begroting na wijzigingen | Gerealiseerd | Afwijking | |
|---|---|---|---|---|---|
| lastenbaten 06 SPORT | |||||
| Totaal lasten | -7.332 | -7.332 | -7.682 | -351 | |
| Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal saldo | -7.332 | -7.332 | -7.682 | -351 | |
| Toevoeging aan reserve | -2 | -142 | -142 | 0 | |
| Onttrekking aan reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Saldo programma incl. reserves | -7.334 | -7.474 | -7.824 | -351 | |
Analyses
Tabel: PF.06.02 Analyse verschillen programma
Analyse verschillen programma | Lasten | Baten | |
|---|---|---|---|
06 SPORT | -351 | 0 | |
1 SPORT | -351 | 0 | |
9 TOEVOEGING / ONTTREKKING AAN RESERVE | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
1. Sport | |||
Subsidies die in het kader van de oude 1/3 regeling aan sportverenigingen voor het doen van investeringen zijn toegekend. De uitbetaling van de toekenning van de subsidies vindt pas plaats nadat de voorzieningen zijn gerealiseerd en de uitgaven zijn verantwoord. Voorgesteld wordt conform bestaand beleid € 274.000 uit de reserve 1/3de regeling sportvoorzieningen onttrekken. | -274 | I | |
Door afwijkende openingsdatum Amerena in 2018 i.p.v. 2017 is er een aanpassing subsidie SRO geweest voor langer openhouden bestaande accommodaties Liendert, Sportfondsenbad en Schuilenburg. | -340 | I | |
De aanvragen en toekenningen voor de subsidieregeling sport en bewegen zijn lager dan de raming. | 233 | I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
Analyse Reserves | |||
Er zijn geen belangrijke afwijkingen te melden. |
Tabel: PF.06.03 Analyse investeringen in uitvoering
Voor investeringen in Sport wordt verwezen naar programma 7 Ruimtelijke Ontwikkeling.
Risico's
Onderstaand de top 3 van financiële risico’s die voor dit programma geïnventariseerd zijn. Dit laat onverlet dat er naast de financiële risico’s, ook andere risico’s kunnen zijn. Die zijn hier niet in meegenomen.
Tabel: PF.06.05 Financiële risico's
Nr. | Risico | Beheersmaatregel | Benodigde weerstands-capaciteit in € mln. | Portefeuille-houder |
|---|---|---|---|---|
1 | Vervroegde vervanging van infill en / of ondergrond van kunstgrasvelden | Ontwikkelingen worden gemonitord. Als het risico zich materialiseert, via VNG inzetten op compensatie door Rijk en bezien of fasering van vervanging mogelijk is. | 0,4 | Wethouder Buijtelaar |
2 | Ander BTW regime op diensten rond sport(accommodaties), ingrijpende verhoging van tarieven voor huurders. | Het rijk heeft een compensatiemaatregel toegezegd vanaf 2019, wanneer de Europese BTW sportvrijstelling wordt geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. De compensatie wordt verdeeld over gemeenten en sportverenigingen met 152 resp 88 miljoen. Gemeenten krijgen vermoedelijk een specifieke uitwerking in het gemeentefonds. | 0,3 | Wethouder Buijtelaar |
3 | Exploitatie gesubsidieerde instellingen komt door bezuinigingen binnen het sportdomein (van gemeente en andere) onder druk. | Op basis van verantwoordingen van de instellingen vroegtijdig signaleren of de exploitatie van de gesubsidieerde instellingen onder druk komt. | 0,2 | Wethouder Buijtelaar |
