Verbonden partijen sortering
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
GGD Regio Utrecht
Naam GGD Regio Utrecht Vestigingsplaats Zeist Webadres Programma 4. Sociaal domein Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid. Gemeentelijk belang 12,06% Financieel belang 0 2017Omvang eigen vermogen 31-12-2016 2635 30-12-2017 2756 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 14073 30-12-2017 11823 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2017 0 Bijzonderheden/actualiteiten De GGDrU gaat in 2018 ombuigingen doorvoeren om de intensiveringen, die nodig zijn om GGDrU een robuuste GGD te laten zijn, mogelijk maken. Risico's Het uitgangspunt is bovengenoemde intensiveringen door te voeren binnen de huidige financiële kaders. Het is nog niet zeker of dat lukt. Bijdrage aan deelprogramma: 4.2 Ambulante zorg en ondersteuning
GGDrU werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. In 2017 is door het Algemeen Bestuur het besluit genomen om de jeugdgezondheidszorg (JGZ) in de regio integraal te organiseren (voor kinderen van 0-18 jaar) en gezamenlijk te bekostigen op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Het pakket is gelijk voor de gehele regio Utrecht met waar mogelijk lokale accenten. De totale kosten blijven gelijk voor het hele gebied. Per 2015 is de regelgeving veranderd, waardoor de invulling van het basispakket JGZ enigszins is gewijzigd. Vanaf 1 januari 2016 vormt het Landelijk Professioneel Kader de officiële richtlijn in de sector, waaraan de Inspectie JGZ-organisaties toetst. Belangrijke elementen hierin zijn de toegenomen mogelijkheid tot een flexibeler uitvoering van de contactmomenten met kinderen en ouders en de eis om JGZ goed aan te laten sluiten bij de stelselwijziging Jeugd en het veranderende lokale zorgveld. In Amersfoort is GGDrU reeds vanaf het begin van de transities goed aangehaakt bij de veranderingen in het zorgsysteem. Een jeugdverpleegkundige van GGDrU vormt een vaste schakel tussen de wijkteams en de jeugdgezondheidszorg. Ook maakt GGDrU onderdeel uit van de keten onderwijs-zorg. Met het vaststellen van het nieuwe gezondheidsbeleid hebben wij GGDrU opdracht gegeven tot aanvullende taken om (kwetsbare) aanstaande ouders beter voor te bereiden op het ouderschap. GGDrU voert ook het Wmo-toezicht in de regio uit. Er heeft in 2017 een tussenevaluatie plaatsgevonden van de uitvoering van het toezicht. Dit heeft tot aanscherpingen geleid van procedures, alsook een aanvullende opdracht m.b.t. het toezicht op PGB-aanbieders.Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Naam Afvalverwijdering Utrecht (AVU) Vestigingsplaats Nieuwegein Webadres Programma 3. Stedelijk Beheer en Milieu Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval. Gemeentelijk belang 10,98% Financieel belang 2017Omvang eigen vermogen 31-12-2016 366 30-12-2017 539 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 14234 30-12-2017 15254 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 3.2 Milieu
Amersfoort neemt voor de afvalverwerking deel aan de gemeenschappelijke regeling (GR) AVU. De GR AVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval.Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam Veiligheidsregio Utrecht (VRU) Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 2. Veiligheid en Handhaving Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) Belang van fysieke veiligheid door het voorbereiden op en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen. Onder meer door het uitvoeren van brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening (GHOR). Gemeentelijk belang 11,81% Financieel belang 2017Omvang eigen vermogen 31-12-2016 6943 30-12-2017 6859 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 30041 30-12-2017 47753 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Er is een wens/claim neergelegd bij de kadernota 2019-2022 Risico's Mogelijk blijkt het budget voor beheer en onderhoud van de repressieve huisvesting van de brandweer onvoldoende om te voldoen aan de regionale normen van de VRU. Bijdrage aan deelprogramma: 2.2 Fysieke veiligheid
Wij werken in het samenwerkingsverband van de VRU. Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners, een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces. Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen enz2.3 Toezicht en handhaving
Wij werken in het samenwerkingsverband van de VRU. Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners, een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces. Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen enzRegionaal Werkvoorzieningschap Amersfoort en omstreken (RWA)
Naam Regionaal Werkvoorzieningschap Amersfoort en omstreken (RWA) Vestigingsplaats Amersfoort Webadres www.amfors.nl
Programma 4.Sociaal Domein Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors. Gemeentelijk belang 70,47% Financieel belang 2017Omvang eigen vermogen 31-12-2016 0 30-12-2017 0 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 16169 31-12-2016 15265 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 -5523 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Loonkosten/premies zouden harder kunnen stijgen dan compensatie vanuit het Rijk met een nadelig gevolg op het financieel resultaat. Veranderingen in de (landelijke) uitstroom kunnen een nadelig effect hebben op de verdeling van de door het Rijk beschikbaar gestelde subsidiemiddelen. Bijdrage aan deelprogramma: 4.5 Werk en Inkomen
RWA/Amfors. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen.Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Naam Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 2. Veiligheid en handhaving en 3. Stedelijk beheer en milieu Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. Gemeentelijk belang 7,14% Financieel belang 2017Omvang eigen vermogen 31-12-2016 1718 30-12-2017 612 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 1700 30-12-2017 1810 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 49 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Bijdrage aan deelprogramma: 2.3 Toezicht en handhaving
Met ingang van 1 januari 2014 is bij gemeenschappelijke regeling de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht van start gegaan. Door de RUD worden de basistaken uitgevoerd. Dit zijn taken die middels een wettelijke verplichting door de RUD moeten worden uitgevoerd en die voor alle gemeenten gelden. De basistaken zijn de complexe VTH-milieutaken en de taken met een aanzienlijke milieu-impact. Afhankelijk van de hoogte van de milieu impact, dient een bedrijf voor het opstarten, uitbreiden en veranderen van activiteiten een omgevingsvergunning of een melding activiteitenbesluit in te dienen. Daarnaast zijn er de plustaken, waarbij een gemeente de keus heeft om deze door de RUD te laten uitvoeren of zelf te doen. Het gaat dan om het in behandeling nemen van meldingen bij en het toezicht en handhaving op ongeveer 1500 bedrijven met activiteiten met een minder groot milieurisico. Dit zijn bedrijven waar relatief vaker klachten over komen omdat deze zich vaker in de directe omgeving van de woonomgeving bevinden, zoals horeca of supermarkten. In 2017 heeft de RUD de vooraf gestelde doelen grotendeels behaald met betrekking tot toezicht en handhaving. Uit de rapportage van de RUD Utrecht blijkt dat er minder uren zijn besteed aan werkzaamheden voor de Wet bodembescherming, omdat er minder vergunningen zijn aangevraagd dan geprognosticeerd.3.2 Milieu
De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voert voor ons taken uit in het kader van wettelijke milieuregels.Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug-, Vallei- en Kromme Rijngebied
Naam Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug-, Vallei- en Kromme Rijngebied Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 7. Ruimtelijke ontwikkeling Rechtsvorm GR (Gemeenschappelijke Regeling) Openbaar belang (doelstelling) De taken van het recreatieschap zijn de behartiging van de belangen van de openluchtrecreatie binnen het werkgebied, daartoe zijn en worden recreatieve voorzieningen en netwerken aangelegd en in beheer, onderhoud en exploitatie genomen. Gemeentelijk belang 0% Financieel belang Omvang eigen vermogen 31-12-2016 625 30-12-2017 2535 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 4245 30-12-2017 1052 Bron Feitelijk resultaat Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Bijdrage aan deelprogramma: 7.1 Ruimtelijke ontwikkeling
NV (Naamloze Vennootschap)
NV SRO
Naam NV SRO Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 6. Sport en 7. Ruimtelijke Ontwikkeling Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren. Gemeentelijk belang 50% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 8189 30-12-2017 8450 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 13160 30-12-2017 13329 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 244 Bijzonderheden/actualiteiten Conform het strategisch beleidsplan heeft SRO in 2017 gewerkt aan het verbeteren van de interne organisatie en het realiseren van haar groei-ambitie. Er is overeenstemming bereikt met de gemeente Zeist gewerkt over het oprichten van de nieuwe joint venture SRO Zeist B.V. waarin vanaf 2018 de exploitatie van zwembad Dijnselburg wordt gerealiseerd. Er zijn 2 algemene vergaderingen van aandeelhouders geweest. Onderwerpen waren onder meer de jaarrekening 2016, de begroting 2018, aanpassing van het dividendbeleid, de gewenste solvabiliteit en governance. Risico's Een risico dat al jaren in beeld is, is het risico naar aanleiding van de brand in de Elleboogkerk in 2007. Over de aansprakelijkheid loopt een civiele procedure. In 2013 zijn de vorderingen op SRO van kunstverzekeraars afgewezen. De kunstverzekeraars hebben hoger beroep ingesteld tegen het vonnis van de rechtbank Utrecht. Het gerechtshof zal naar verwachting in 2018 uitspraak doen. Bijdrage aan deelprogramma: 6.1 Sport
De inzet van SRO is gericht op het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen van het Amersfoortse sportbeleid. Doelstelling is om zoveel mogelijk Amersfoorters sporten en bewegen voor een gezonde, vitale stad.7.3 Vastgoed
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De gemeente werkt verder samen met haar gebruikers c.q. huurders, zodat de gebruikskwaliteit van de gebouwen goed is en de activiteiten van de organisaties zo optimaal mogelijk worden ondersteund.12.1 Financiën en belastingen
Gemeente Amersfoort is aandeelhouder in de NV SRO. De dividenduitkeringen van NV SRO leveren een bijdrage aan Programma 12: Financiën en belastingen.Flint
Naam Flint Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 11. Cultuur Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het bieden van een culturele voorziening. Gemeentelijk belang 100% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 30-8-2016 450 30-8-2017 447 Omvang vreemd vermogen 30-8-2016 1718 30-8-2017 1953 Bron Jaarrekening 2016/2017Feitelijk resultaat 2017-2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Tegenvallende resultaten, bijvoorbeeld op het gebied van voorstellingen, horeca of geluidswerende maatregelen, kunnen het resultaat van Flint negatief beïnvloeden en daarmee mogelijk tot een negatief resultaat leiden. Bijdrage aan deelprogramma: 11.3 Kunst en Cultuur
Flint biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand.NV Rova
Naam NV Rova Vestigingsplaats Zwolle Webadres Programma 3. Stedelijk beheer en 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte. Gemeentelijk belang 13,97% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 35778 30-12-2017 36516 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 50476 30-12-2017 47091 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 3990 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 3.2 Milieu
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met ROVA en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.NV REMU- Houdstermaatschappij
Naam NV REMU- Houdstermaatschappij Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het houden van aandelen in de Remu NV. Dit aandelenbezit is verkocht aan Eneco. De rol van NV Remu Houdstermaatschappij is thans die van belangenbehartiger van een eventueel van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding indien Eneco voor meer dan 50% zou worden verkocht. Gemeentelijk belang 5% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 1431 30-12-2017 1389 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 4 30-12-2017 7 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Door de aandeelhouderscommissie van Eneco is een consultatie uitgeschreven, waarbij iedere aandeelhouder gevraagd wordt een besluit te nemen of deze het aandelenbelang in Eneco wenst te houden of af te bouwen. Mocht het in 2018 of later komen tot een verkoop van meer dan 50% van de aandelen Eneco, dan zullen de voormalige aandeelhouders Remu vanuit de houdstermaatschappij nagaan of zij, gelet op de voorwaarden voor de toekenning van de privatiseringsvergoeding, daarvoor in aanmerking komen. Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de NV REMU Houdstermaatschappij. De dividenduitkeringen van de NV REMU Houdstermaatschappij zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.Vitens NV
Naam Vitens NV Vestigingsplaats Utrecht Webadres Programma 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het maken, verkopen en leveren van drinkwater. Gemeentelijk belang 2,28% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 489000 30-12-2017 534000 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 1249000 30-12-2017 1194000 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 14300 Bijzonderheden/actualiteiten Over 2018 verwacht Vitens een lager resultaat dan in 2017 (14,3 miljoen over 2018 versus 47,7 miljoen over 2017). De daling treedt onder andere op door het toegestane WACC - het door het Ministerie van Infrastructuur & Milieu vastgestelde maximaal te behalen rendement. Risico's Lagere dividendopbrengst in 2019 voor de gemeente door lager verwacht resultaat Vitens over 2018. Bijdrage aan deelprogramma: 12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.Alliander netwerk
Naam Alliander netwerk Vestigingsplaats Amsterdam Webadres Programma 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij. Gemeentelijk belang 0,01% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 3864000 30-12-2017 3942000 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 3871000 30-12-2017 4127000 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Alliander Netwerk. De dividenduitkeringen van Alliander Netwerk zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.BNG
Naam BNG Vestigingsplaats Den Haag Webadres Programma 12. Financiën en Belastingen Rechtsvorm NV (Naamloze Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen. Gemeentelijk belang 0,49% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 4486000 30-12-2017 4953000 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 149514000 30-12-2017 135072000 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 12.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). De dividenduitkeringen van de BNG zijn opgenomen in Programma 12: Financiën en Belastingen.
BV (Besloten Vennootschap)
Parkeren Amersfoort BV
Naam Parkeren Amersfoort BV Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 9. Mobiliteit Rechtsvorm BV (Besloten Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Het bieden van parkeergelegenheden. Gemeentelijk belang 100% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2015 7200 30-12-2016 7626 Omvang vreemd vermogen 31-12-2015 1120 30-12-2016 552 Bron Jaarrekening 2016Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Parkeren Amersfoort BV is lid van Coöperatie ParkeerService. De transitie die de coöperatie doormaakt, alsmede de introductie van een nieuw verdienmodel, (zie risico's Coöperatie ParkeerService) raken daarmee ook Parkeren Amersfoort BV. In 2018 opent de parkeergarage onder Amerena haar deuren. Deze garage wordt geëxploiteerd door Parkeren Amersfoort bv. Omdat dit een nieuwe garage betreft zijn er risico's met betrekking tot de verwachte omzet en kosten. Deze kunnen het resultaat van de BV nadelig beïnvloeden. Bijdrage aan deelprogramma: 9.1 Mobiliteit
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat en Flintplein. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV.12.1 Financiën en belastingen
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat en Flintplein. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV.Amfors Holding
Naam Amfors Holding Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 4. Sociaal Domein Rechtsvorm BV (Besloten Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Gemeentelijk belang 53,56% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 2500 31-12-2016 2500 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 4157 30-12-2017 3751 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 2083 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Het operationeel resultaat van Amfors is sterk afhankelijk van (gemeentelijke) omzet. Fluctuaties daarin kunnen het resultaat, en daarmee de gemeentelijke bijdrage, negatief beïnvloeden. Amfors heeft nog geen definitieve afspraken met de belastingdienst weten te maken omtrent het niet VPB-plichtig zijn. Het is de verwachting dat Amfors niet VPB-plichtig zal zijn, maar er is nog geen definitief uitsluitsel. Bijdrage aan deelprogramma: 4.5 Werk en Inkomen
De NV Amfors voorziet als opdrachtnemer van RWA in passend werk voor de sw-ers ofwel in eigen bedrijven ofwel via (groeps)detachering bij andere bedrijven.Grondexploitatiebedrijf Amersfoort
Naam Grondexploitatiebedrijf Amersfoort Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 7. Ruimtelijke Ontwikkeling Rechtsvorm BV (Besloten Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) Verhuur van en handel in onroerend goed. Gemeentelijk belang 100% Financieel belang Omvang eigen vermogen 31-12-2014 5957 30-12-2015 5954 Omvang vreemd vermogen 31-12-2014 0 30-12-2015 0 Bron Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. heeft nu (nadat in december 2016 een van de partijen zich uit de PPS-constructie heeft teruggetrokken) een belang van 50% in VOF Kantorenpark Podium Amersfoort. De overblijvende vennoten beraden zich nu op de herontwikkeling van de locatie Podium. Risico's Bijdrage aan deelprogramma: 7.2 Grondexploitaties
Het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort neemt deel in het OBV en ook in de VOF-Podium.Ontwikkelingsbedrijf Vathorst BV
Naam Ontwikkelingsbedrijf Vathorst BV Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 7. Ruimtelijke Ontwikkeling Rechtsvorm BV (Besloten Vennootschap) Openbaar belang (doelstelling) OBV Beheer B.V. is de beherend vennoot van OBV C.V. Beide ondernemingen zijn opgericht om stadsdeel Vathorst te realiseren. Gemeentelijk belang 50% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2016 33 30-12-2017 220 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 90 30-12-2017 90 Bron Jaarrekening 2017Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's In de actuele grondexploitatie OBV 2018 zijn de financiële risico's verder beperkt. De resterende risico's betreffen vooral die ten aanzien van de grondwaarden voor winkels, woningen, kantoren. Bijdrage aan deelprogramma: 7.2 Grondexploitaties
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het OBV. Het OBV zorgt, naast de woningbouw in Vathorst, voor de levering van bouwrijpe kavels bij Vathorst Bedrijven en maakt dit gebied ook woonrijp. Daarnaast levert zij bouwrijpe grond aan het VOF-Podium en maakt dit gebied ook woonrijp.
Coöperatie
ParkeerService Coöperatie UA
Naam ParkeerService Coöperatie UA Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 9. Mobiliteit Rechtsvorm Coöperatie Openbaar belang (doelstelling) Het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving. Gemeentelijk belang 7,14% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2015 1098 30-12-2016 495 Omvang vreemd vermogen 31-12-2015 2334 30-12-2016 2035 Bron Jaarrekening 2016Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Zonder ingrijpen dreigde er bij de coöperatie blijvende financiële tekorten te ontstaan. In 2017 hebben de leden van de coöperatie daarom gezamenlijk besloten om een budget beschikbaar te stellen om een interne transitie mogelijk te maken en zodoende de begroting structureel op orde te brengen (zie ook collegebericht 2017-93). Deze transitie is reeds ingezet en loopt in de komende jaren door. Bestuurlijk wordt de voortgang en het effect daarvan in de ALV bewaakt. Risico's Mogelijk onvoldoende voortgang of effect transitie ParkeerService. Mogelijk extra kosten wegens andere toerekening kosten. De coöperatie werkt aan een andere kostenverdeelmaatstaf die in 2018 in moet gaan. Deze kan herverdeeleffecten met zich meebrengen waardoor Amersfoort, en ook het lid Parkeren Amersfoort BV, mogelijk meer of minder kosten krijgen toegerekend. Besluitvorming hierover vindt plaats in het najaar van 2017. Bijdrage aan deelprogramma: 9.1 Mobiliteit
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.12.1 Financiën en belastingen
Coöperatie ParkeerService voert voor de gemeente het parkeerbeleid uit. Denk daarbij aan het verstrekken van parkeervergunningen, maar ook aan het onderhouden van parkeerautomaten, fietsenstallingen en het geven van informatie over parkeergerelateerde onderwerpen. Daarnaast wordt kennis gedeeld tussen de aangesloten gemeenten en voeren we innovaties door in het makkelijker maken van parkeren voor bewoners en bezoekers van de stad.Gebruikerscoöperatie Eemhuis
Naam Gebruikerscoöperatie Eemhuis Vestigingsplaats Amersfoort Webadres Programma 11. Cultuur Rechtsvorm Coöperatie Openbaar belang (doelstelling) Afstemmen van het facilitair beheer van het Eemhuis. Gemeentelijk belang 25% Financieel belang n.v.t.Omvang eigen vermogen 31-12-2015 227 30-12-2016 201 Omvang vreemd vermogen 31-12-2015 653 30-12-2016 193 Bron Jaarrekening 2016Feitelijk resultaat 2018 0 Bijzonderheden/actualiteiten Risico's Er zijn momenteel geen risico's in beeld. Bijdrage aan deelprogramma: 11.1 Archief Eemland
Het Eemhuis is de habitat van Archief Eemland en samen met Scholen in de Kunst, de Bibliotheek en Kade aldaar werken we aan een afgestemd activiteitenprogramma. Denk aan de Boekenweek, de Maand van de geschiedenis en activiteiten op het Eemplein. Hiermee werken we aan het positioneren van het Eemhuis als ‘Cultuurwarenhuis van Amersfoort’.
Stichting
Stichting Citymarketing regio Amersfoort
Naam Stichting Citymarketing regio Amersfoort Vestigingsplaats Amersfoort Webadres www.citymarketingamersfoort.nl/
Programma 10. Economie en Duurzaamheid Rechtsvorm Stichting Openbaar belang (doelstelling) Het bevorderen van het sociaal-economisch klimaat in de regio Amersfoort d.m.v. collectieve marketing. Gemeentelijk belang 0% Financieel belang Omvang eigen vermogen 31-12-2016 322 Omvang vreemd vermogen 31-12-2016 351 Bron Feitelijk resultaat Bijzonderheden/actualiteiten Stichting Citymarketing heeft in 2017 haar statuten gewijzigd. De gemeente Amersfoort heeft geen zitting meer in het bestuur, wel in de Raad van Advies. Hierdoor is stichting Citymarketing geen verbonden partij meer. Risico's Bijdrage aan deelprogramma: 10.1 Economie
Via citymarketing stralen we uit dat regio Amersfoort een uitstekende plek is om te ondernemen, wonen, werken, en recreëren. Met ingang van de begroting 218-2021 is citymarkteling niet langer opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. De reden hiervoor is dat citymarketing niet voldoet aan de definitie die de BBV-voorschriften verbinden aan het begrip verbonden partij.