Inleiding
Dit programma bedrijfsvoering gaat over alle bedrijfsvoeringskosten die we als gemeente maken. Die bedrijfsvoeringskosten kunnen betrekking hebben op personeel en organisatie, juridische zaken, ICT, financiën, etcetera. In de paragraaf bedrijfsvoering vindt u informatie terug over hoe onze gemeentelijke organisatie is ingericht.
Waar hebben wij ons geld aan uit gegeven?
Totaal
€ 31.784
100%
Financiën
* Bedragen in €1.000
| Programma | Primitieve Begroting | Begroting na wijzigingen | Gerealiseerd | Afwijking | |
|---|---|---|---|---|---|
| lastenbaten 13 BEDRIJFSVOERING | |||||
| Totaal lasten | -34.671 | -33.977 | -31.784 | 2.193 | |
| Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal saldo | -34.671 | -33.977 | -31.784 | 2.193 | |
| Toevoeging aan reserve | -9.684 | -12.538 | -12.453 | 86 | |
| Onttrekking aan reserve | 2.800 | 4.381 | 2.388 | -1.994 | |
| Saldo programma incl. reserves | -41.555 | -42.134 | -41.849 | 285 | |
Analyses
Tabel: PF.13.02 Analyse verschillen programma
Analyse verschillen programma | Lasten | Baten | |
|---|---|---|---|
13 BEDRIJFSVOERING | 2.279 | -1.994 | |
1 BEDRIJFSVOERING | 911 | 0 | |
2 FACILITAIR EN HUISVESTING | 275 | 0 | |
3 INFORMATIEVOORZIENING | 1.007 | 0 | |
4 OVERIGE ONDERSTEUNING | 0 | 0 | |
9 TOEVOEGING / ONTTREKKING AAN RESERVE | 86 | -1.994 |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
1. Bedrijfsvoering | |||
Lagere afschrijvingslasten doordat kredieten niet zijn uitgegeven en daardoor zijn doorgeschoven. De onttrekking uit de reserve toekomstige vervangingsinvesteringen is ook lager dan begroot, zie mutaties reserves. | 1.400 | I | |
Mutaties in de formatie leiden, mede als gevolg van wijzigingen in de BBV-regelgeving met betrekking tot de toedeling van de personele lasten aan de taakvelden, tot afwijkingen op de personele baten en/of lasten. | -300 | I | |
Uitgestelde bezuiniging op formatie (DMS). Wordt ten laste van ombuigingsreserve gebracht. | -350 | I | |
In het kader van onze ambitie om onze werkprocessen permanent te verbeteren, hebben we de Werkkostenregeling (WKR) geanalyseerd. Binnen de zogenaamde vrije ruimte van de WKR kan de gemeente Amersfoort als werkgever alle verstrekkingen en vergoedingen van kosten in relatie tot het dienstverband van medewerkers belastingvrij uitbetalen. Uit deze analyse is gebleken dat deze vrije ruimte is overschreden. Over het meerdere moet de gemeente loonbelasting betalen. Dit geldt voor de jaren 2013 tot en met 2016. Inmiddels zijn de processen rond de WKR geoptimaliseerd en de nodige beheersmaatregelen getroffen.Het bedrag waar het om gaat is verdeeld over alle dertien programma's van de jaarrekening en komt derhalve nergens afzonderlijk in de analyse naar voren, omdat het doorgaans afwijkingen betreffen die minder groot zijn dan € 0,1 miljoen. | I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
2. Facilitair en huisvesting | |||
Lagere uitgaven voor groot onderhoud aan het Stadhuiscomplex, deels veroorzaakt door de aanstaande renovatie. Er wordt minder onttrokken uit de reserve | 159 | I | |
Lagere energielasten in 2017. Effect zachte winter en getroffen besparingsmaatregelen. | 168 | I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
3. Informatievoorziening | |||
De activiteiten van de 1e fase van het project Digitaal Zaakgericht Werken hebben enige vertraging opgelopen vanwege het uitvoeren van een omvangrijke upgrade in het eerste halfjaar van 2017. | 500 | I | |
Investeringen kleiner dan € 100.000 mogen niet meer geactiveerd worden, maar maken met ingang van dit jaar onderdeel uit van de exploitatie. Dit jaar was geld beschikbaar voor inkoop- en contractmanagement en de vervanging van de multifunctionele printers (MFC's). Voor beide onderwerpen geldt dat er in 2017 wel is gestart met de vervanging, maar dat het niet is gelukt om het binnen de jaargrens af te ronden. | 72 | I | |
Een aantal projecten die vanuit het ontwikkelbudget zijn gefinancierd zijn pas in de tweede helft van jaar gestart (bijvoorbeeld het bepalen van de WOZ-waarde op basis van m2 ipv op m3). Vanwege deze latere start is het niet gelukt om ze binnen de jaargrens af te ronden. | 178 | I |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen | Lasten | Baten | I / S |
|---|---|---|---|
Analyse Reserves | |||
Reserve Onderhoud Stadhuis: minder onttrokken | -159 | I | |
Reserve toekomstige vervangingsinvesteringen: minder onttrokken | -1.165 | I | |
Reserve toekomstige vervangingsinvesteringen: minder onttrokken | -670 | I |
Tabel: PF.13.03 Analyse investeringen in uitvoering
Totale begroting na wijziging | Rekening | Afwijking | Toelichting | |
|---|---|---|---|---|
Investeringen met economisch nut | ||||
Toekomst Stadhuis, een krediet voor de duurzame renovatie van het stadhuis en een huis voor de stad, conform raadsbesluit: 5521274 d.d. | 1.000 | 563 | 437 | fasering uitgaven wijkt iets af van de raming. Begin 2018 is de contracteringsfase ingegaan. |
ICT | ||||
Autonome groei | 150 | 18 | 132 | In aanloop naar de renovatie wordt alleen het hoognodige aangevuld. |
Uitwijkvoorziening | 215 | 0 | 215 | De uitwijkvoorzie-ning van de gemeente staat in het stadhuis van de gemeente Leusden. In de 2e helft 2018 wordt het nieuwe stadhuis Leusden opgeleverd. Noodzakelijke aanpassingen worden op dat moment doorgevoerd. |
Enterprise storage | 900 | 21 | 879 | Europese aanbesteding gestart. Gunning en realisatie volgt in 2018/2019. |
Kantoor automatisering-servers | 150 | 0 | 150 | In aanloop naar Enterprise Storage geen vervangingen doorgevoerd. |
Vervanging Intranet | 178 | 0 | 178 | Voorbereiding in 2017 gestart, aanbesteding wordt nu uitgevoerd, incl. realisatie. |
Overige software systemen | 300 | 104 | 196 | Benutting blijft achter vanwege vervanging van slechts een systeem. |
Overigen | ||||
mGBA (modernisering Gemeentelijke Basis Administratie) | 313 | 0 | 313 | In 2018 wordt het GBA vervangen door een nieuw programma Portaal. De voorbereidingen zijn in januari 2018 gestart. |
Totaal investeringen | 3.206 |
Risico's
Onderstaand de top 3 van financiële risico’s die voor dit programma geïnventariseerd zijn. Dit laat onverlet dat er naast de financiële risico’s, ook andere risico’s kunnen zijn. Die zijn hier niet in meegenomen.
Tabel: PF.13.05 Financiële risico's
Nr. | Risico | Beheersmaatregel | Benodigde weerstands-capaciteit in € mln. | Portefeuille-houder |
|---|---|---|---|---|
1 | Geraamde investeringsbudget stadhuis ontoereikend i.v.m. veranderde marktomstandigheden (overspannen markt waardoor tegenvallende of mislukte aanbesteding) | 1. Gedegen onderzoek en goede selectie adviseurs 2. Goede bewaking van de scope 3. Actualiseren / controleren raming van verwachte kostenposten o.b.v. de verder uit te werken stukken (evt. second opinion) 4. Indien nodig/mogelijk, bijstellen van eisenpakket 5. Inzet post onvoorzien 6. Aanvullende financiering 7. Stopzetten project | 0,9 | Wethouder Tigelaar |
2 | Geraamde investeringsbudget stadhuis ontoereikend i.v.m. technische risico's | 1. Gedegen onderzoek en goede selectie adviseurs 2. Zorgen voor backup systemen 3. Inzet post onvoorzien 4. Aanvullende financiering | 0,5 | Wethouder Tigelaar |
3 | Een deel van het stadhuiscomplex wordt aan derden verhuurd. Een vertrek van deze huurders leidt tot huurderving | 0,3 | Wethouder Tigelaar |
